תשובות לעשרים ש"ט – 10/01/2020

תשובות לעשרים שאלות טובות – מס' 38

  1. מה היה שמו המקורי של הפילוסוף הצרפתי יהודי, אבי תורת הדה-קונסטרוקציה, ז'אק דרידה? (תשובה: ז'אק דרידה נולד באלג'יריה למשפחה יהודית והשם שנתנו לו הוריו היה יעקב דרעי)
  2. מי הוא מיכאיל ניקולביץ' ברישניקוב? (תשובה: רקדן בלט ממוצא רוסי. נחשב לאחד מגדולי רקדני הבלט. ב-1974 ערק מברית המועצות וקיבל מקלט מדיני בארה"ב)
  3. מה היה הרקע ההיסטורי לעלילת הסרט ד"ר ז'יוואגו? (מהפכת אוקטובר 1917 בה תפסו את השלטון ברוסיה הבולשביקים בראשות לנין)
  4. מי הוא חורחה מריו ברגוליו? (תשובה: האפיפיור הנוכחי, המכונה פרנציסקוס)
  5. מה הם "פת לחם", "מעמק עכור" ו"בחורף"? (תשובה: אלו שמות שלוש יצירותיו הראשונות של הסופר העברי יוסף חיים ברנר אשר התפרסמו בדפוס)
  6. מה הפירוש באנגלית של שם אפליקציית ההיכרויות, טינדר? (תשובה: טינדר, באנגלית, הוא חומר יבש ודליק המשמש להבערת אש)
  7. מה שמו של האמן שהציב במוזיאון, בשנת 1917, יצירת אומנות שנקראה "המזרקה" אך למעשה היתה אסלת משתנה סטנדרטית? (תשובה: האמן הצרפתי מרסל דושאן, ממובילי זרם הדאדא, אשר ביקש למתוח את גבולות ההגדרה של האמנות)
  8. בבית המלוכה הבריטי, בן המלכה, הנסיך צ'ארלס, נושא בתואר המלכותי נסיך וויילס. בנו, הנסיך וויליאם, נושא בתואר המלכותי דוכס קיימברידג'. מה הוא התואר המלכותי של בנו השני, הנסיך הארי? (תשובה: הנסיך הארי לבית ווינדזור נושא בתואר המלכותי "דוכס סאסקס" [Duke of Sussex])
  9. מה הפירוש המילולי למילה היוונית אורתודוקסיה? (תשובה: "הדרך הישרה" [או הנכונה])
  10. איזו נובלה עברית מתחילה במילים: "האוטובוס לתל אביב עצר במרכז, בלע אל תוכו את אילנה ושלושה נוסעים נוספים, והמשיך בדרכו. רק הנערה בביקיני הוורוד נשארה בתחנה, יפה ומחייכת לתמיד"? (תשובה: זוהי הפתיחה לנובלה "סוגרים את הים" מאת הסופרת יהודית קציר)
  11. באיזה מועדון ספרדי שיחק שחקן הכדורגל הישראלי חיים רביבו? (תשובה: חיים רביבו שיחק בקבוצת סלטה ויגו מהליגה הראשונה בספרד)
  12. מה מופק מהצמח המכונה קמליה סינית או בשמו המדעי קמליה סיננסיס? (תשובה: באמצעות ייבוש והתססת עליו וניצניו של צמח זה מפיקים תה)
  13. מהו משפט הסיום של המניפסט הקומוניסטי? (תשובה: החיבור של קרל מרקס ופרידריך אנגלס משנת 1848 מסתיים בקריאה המפורסמת "פועלי כל העולם התאחדו!")
  14. אלו שני רחובות בתל אביב קרויים על שם חיים נחמן ביאליק? (רח' ביאליק ושד' ח"ן קרויים על שמו של המשורר הלאומי אשר אתמול, ה-9/1, צוין יום הולדתו ה-147)
  15. מה פירוש המילה העברית "הֲזָחָה"? (תשובה: זוהי "דחיפה" של טקסט, בפתיחת פסקה או בתת-שרשור, מהשוליים הקבועים שלו. בלועזית: אִינְדֶּנְטַצְיָה)
  16. מה משמעות הקריאה בלטינית "habemus papam"? (תשובה: "יש לנו אפיפיור". כך מכריזים בקרית הותיקן על בחירתו של אפיפיור חדש, לאחר יציאת העשן הלבן מהארובה)
  17. מה הוא "שביל קליפות הגרעינים"? (תשובה: זהו שם האלבום הראשון שהקליטה להקת טיפקס בשנת 1992. מוכר ממנו השיר "הרבי ג'ו כפרה")
  18. מהו קונצ'רטו? (תשובה: יצירה מוסיקלית לכלי סולו ולתזמורת המשתפים ביניהם פעולה כך שכלי הסולו עומד במרכז ונגינת התזמורת משמשת לו רקע)
  19. מה היא טונדרה? (תשובה: שטח אדמה קפוא וכמעט צחיח. נמצא בעיקר בקטבים של כדור הארץ ובפסגות רכסים מושלגים)
  20. מאיזו נובלה עברית לקוח הציטוט: "הדרך אל הקבוצה אינה קצרה, אך גם לא ארוכה"? (תשובה: "הדרך לעין חרוד" מאת הסופר עמוס קינן)

המכה ה-21 (שאלה שאי אפשר לענות עליה)

מי הדמות שבקישור ומדוע הוא עונד לצווארו תליון בצורת מגן דוד? (תשובה: זהו החצוצרן והזמר האמריקאי לואי ארמסטרונג. הוא נולד לעוני ומצוקה קשים ושכניו, משפחה יהודית, אמצה אותו והעניקה לו את החצוצרה הראשונה שלו. כאות הוקרה למורשתה הוא נשא כל חייו תליון בצורת מגן דוד)