תשובות לעשרים ש"ט – 07/01/2022

תשובות לעשרים שאלות טובות – מס' 86

  1. מה משותף למלחין הרוסי רחמנינוב, למלחין הרוסי פרוקופייב, לשר החוץ הרוסי לברוב ולקולנוען הרוסי גרסימוב? (תשובה: שמם הפרטי של כולם הוא סרגיי)
  2. מי הם: לֵאוֹן בְּלוּם ומִישֵׁל דֶבְּרֶה? (תשובה: ראשי ממשלת צרפת ממוצא יהודי. בלום בשנות ה-30 וה-40 של המאה העשרים ודברה בשנות ה-60 של אותה מאה)
  3. מה הוא גל-ארכובה? (תשובה: מנגנון שמאפשר למנועים המייצרים תנועה בוכנתית [קדימה ואחורה] להמיר אותה לסיבובית. בדומה למנגנון שמאפשר למנוע של רכב לסובב את גלגליו)
  4. באיזה שם מוכרת יותר הדמות הקולנועית/ספרותית המכונה פיטר פארקר? (תשובה: ספיידרמן)
  5. בין אילו שתי מדינות חוצץ הים האגאי? (תשובה: בין יוון לטורקיה)
  6. בגיאוגרפיה, מה הוא "גַּאזֶטִיר"? (תשובה: מילון או אינדקס שנהוג לצרף למפה או אטלס ובו רשימת ערכים גיאוגרפיים ופירוט שלהם. למשל, נתונים על נקודת ישוב, גבהו של הר וכו')
  7. טרילוגיית הסרטים של אורי זהר משנות ה-70 שעוסקת בניכור ובקריסה של דמות הגבר הישראלי כוללת את הסרטים: "מציצים" [1972] ו"הצילו את המציל" [1977]. מה הוא הסרט השלישי? (תשובה: "עיניים גדולות" [1974])
  8. מי הוא טֵנְזִין גְיָאטְסו? (תשובה: זהו שמו של מנהיג הבודהיזם הטיבטי – הדלאי למה)
  9. מה משותף לספר מיכאל שלי [עמוס עוז, 1966] ולסרט "הערת שוליים" [יוסף סידר, 2011]? (תשובה: בשניהם משמשת האוניברסיטה העברית בירושלים רקע מרכזי לעלילה)
  10. מי הדמות בתמונה שבקישור? (תשובה: המשוררת אגי משעול)
  11. בעברית, מה הוא "גַּלְגִּנּוֹעַ"? תשובה: (קורקינט ממונע)
  12. מה הם: "שדות אור", "גת העמקים" ו"גרנות"? (תשובה: שמות של קיבוצים בדיוניים המשמשים רקע לעלילה ביצירות ספרות ישראליות מרכזיות -"חתונתה של גליה" מאת א. ב. יהושע; "הוא הלך בשדות" מאת משה שמיר; ו"מנוחה נכונה" מאת עמוס עוז)
  13. מה היה הישגו ההיסטורי של המחשב של חברת IBM שכונה "כחול עמוק"? (תשובה: זהו המחשב הראשון שהצליח לנצח בשחמט אלוף עולם מכהן. הוא ניצח את גארי קספרוב בטורניר בן ששה משחקים בשנת 1997)
  14. מה הן: "סְלוֹנִים", "לֶעלוֹב" ו"קַרְלִין"? (תשובה: שמות של חצרות חסידיות)
  15. מה מייצרים מצמח האֲגָבֶה הכחול? (תשובה: מצמח האגבה מייצרים את המשקה האלכוהולי טקילה)
  16. מי הם: הרולד מקמייקל, ג'ון וורקר ואלן קנינגהם? (תשובה: שלושת הנציבים העליונים האחרונים של המנדט הבריטי בא"י, בין השנים 1938-1948)
  17. מי הוא גְּרְגוֹר סַמְּסָהּ? (תשובה: גיבור ספרו של הסופר היהודי צ'כי, פרנץ קפקא, "הגלגול". בספר הופך סמסה מאדם לחרק)
  18. מה שמה של הנעימה שפותחת את תוכנית הרדיו "ארבע אחר הצהריים" בגלי צה"ל ומי מבצעת אותה? (תשובה: הנעימה נקראת "תמונה", הלחן של יצחק קלפטר והיא מבוצעת ע"י יעל לוי)
  19. מאיזו סצינה קולנועית מפורסמת לקוחה התמונה שבקישור? (תשובה: התמונה לקוחה מסצינת הסיום של הסרט "חלף עם הרוח" [פלמינג, 1939], בה רט באטלר עונה לתחנוניה של סקארלט אוהרה: "יקירתי, באמת שלא אכפת לי" [Frankly, my dear, I don't give a damn])
  20. באיזו יצירה מוזיקלית ישראלית שיתפו פעולה המוזיקאי אהוד בנאי והמחזאי הלל מיטלפונקט? (תשובה: באופרת הרוק "מאמי" משנת 1986. מיטלפונקט כתב ובנאי הלחין)

המכה ה-21 (שאלה שאי אפשר לענות עליה)

מי הן: ג'נט ג'אגן, סופי וילמס ורות דרייפוס? (תשובה: נשים יהודיות ששימשו כראשת מדינתן – הראשונות במדינות אלו לכהן בתפקיד זה כנשים וכיהודיות. ג'אגן בגיאנה [מדינה בצפון אמל"ט], וילמס בבלגיה ודרייפוס בשוויץ)