תשובות לעשרים ש"ט – 18/02/2022

תשובות לעשרים שאלות טובות – מס' 89

  1. מהי בירת האוטונומיה הסקוטית של בריטניה [המכונה סקוטלנד]? (תשובה: אדינבורו)
  2. מה משותף לסופרות: נטליה גינצבורג, אִיטָלוֹ סְבֵבוֹ ואלזה מורנטה? (תשובה: כולן יהודיות איטלקיות)
  3. מי הלחין את להיט הפעוטות האלמותי, המנון הצעצועים המנגנים, ושורש התרבות של הַמּוֹבַּיְלִים, "טווינקל טווינקל ליטל סטאר"? (תשובה: וולפגנג אמדאוס מוצרט)
  4. מה משותף למילים: שבת, רוח, תהום, נים? (תשובה: כולן מילים שהן גם זכר וגם נקבה)
  5. מה הקשר בין האופרה 'הספר מסיביליה' מאת רוסיני לאופרה 'נישואי פיגארו' מאת מוצרט? (תשובה: פיגארו הוא הוא הספר מסיביליה. דמותו לוקחת חלק בשתי היצירות שעלילת שתיהן מתרחשת בעיר סיביליה בספרד)
  6. מה משותף לשירים: 'ערב עירוני', 'אליפלט' ו'את הלילה שלך'? (תשובה: את כולם חיבר נתן אלתרמן)
  7. מה הם 'אל המגדלור', 'גברת דאלווי' ו'אורלנדו'? (תשובה: רומנים מאת הסופרת הבריטית וירג'יניה וולף)
  8. מי הוא קסיוס מרסלוס קליי ג'וניור? (תשובה: המתאגרף האגדי מוחמד עלי)
  9. מי בתמונה שבקישור? (תשובה: צמד הזמרים היהודים-אמריקאים, פול סיימון וארט גרפונקל, המכונים סיימון וגרפונקל)
  10. מהן: עדה, קוֹבּוֹל ואלגול? (תשובה: שפות תכנות מחשבים שעברו מן העולם וכמעט שלא נעשה בהן עוד שימוש)
  11. מה הקשר בין השיר 'גיא' ["אתה ואני ודי"] לבין השוער של מועדון הכדורגל ליברפול? (תשובה: למבצע של השיר, משה בקר, ולשוער של ליברפול, אליסון בקר, אותו שם משפחה)
  12. מי הם סקוטר, סטטלר, פוזי, גונזו, וולדורף ורולף? (תשובה: דמויות מתוכנית הטלוויזיה 'החבובות')
  13. שירה של קרול קינג, 'Where you lead', שימש פתיח לסדרת טלוויזיה פופולרית מראשית שנות ה-2000. איזו? (תשובה: בנות גילמור)
  14. מהו 'עיקרון השקילות החלש'? (תשובה: עיקרון פיזיקלי הקובע כי כל החפצים נמשכים מטה בעקבות כח הכבידה בקצב אחיד, ללא קשר למסה שלהם. מהירות נפילתם בקירוב היא 9.8 מטר לשניה. כל זה נכון רק בתנאי מעבדה בהם אין לחפץ חיכוך עם האוויר)
  15. מהן ראשי התיבות ח"ן בביטוי 'יודעי ח"ן'? (תשובה: חכמת הנסתר. הביטוי מתייחס לאלו השותפים לידיעת סוד)
  16. מה היא קבוצת בְּלוּמְסְבֶּרִי? (תשובה: קבוצה של אמנים ואנשי רוח שפעלה באנגליה בראשית המאה העשרים והיתה לה השפעה רבה בשדה האומנות, הספרות והכלכלה. בין חבריה הכלכלן ג'ון מיינרד קיינס והסופרת וירג'יניה וולף)
  17. היכן תתקיים האולימפיאדה הבאה, בקיץ 2024? (תשובה: בפריז, במלאת 100 שנה לאולימפיאדת פריז 1924)
  18. איזה ספר מתחיל במילים: "הרחק הרחק, בשולי האוקיינוסים הבלתי נודעים של הקצה הפחות אופנתי של הזרוע המערבית הסלילית של הגלקסיה שוכנת שמש קטנה צהובה ולא בולטת. במרחק תשעים ושניים מליון מייל לערך, מוקפת אותה השמש בכוכב לכת כחול ירוק, קטן וחסר ערך לחלוטין, שצורות החיים הבתר-קופיות שעליו פרימיטיביות בצורה מדהימה כל כך, עד ששעונים דיגיטליים נחשבים בעיניהן לרעיון גדול ממש"? (תשובה: מדריך הטרמפיסט לגלקסיה מאת דגלס אדמס)
  19. מה היא והיכן היא טַסְמַנְיָה? (תשובה: טסמניה היא אחת משש המדינות המרכיבות את אוסטרליה. היא נמצאת על אי בדרום מזרח היבשת)
  20. מהו המקור לסיסמה הימנית ששימשה את מתנגדי הסכם אוסלו, "אל תתנו להם רובים"? (תשובה: הסיסמה נלקחה משירו של נתן אלתרמן, בעל אותו שם, אשר למרבית האירוניה עסק במוראות מלחמת העולם הראשונה והיה בעל נופך פציפיסטי מובהק)

המכה ה-21 (שאלה שאי אפשר לענות עליה)

מה מקור שם הישוב 'גיתית' בבקעת הירדן? (תשובה: הישוב נקרא כך על שמו של כלי נגינה עתיק הנושא את אותו השם, אשר צורתו מזכירה את צורת הבקעה עליה משקיף היישוב)