תשובות לעשרים ש"ט – 21/01/2022

תשובות לעשרים שאלות טובות – מס' 87

  1. בתולדות ירושלים, איזה מבנה שלטוני היה ממוקם על 'הר העצה הרעה' בדרום מזרח העיר? (תשובה: מקום מגוריו ולשכתו של הנציב העליון של המנדט הבריטי בא"י. על שמו נקראה השכונה היהודית שהוקמה בסמוך, 'ארמון הנציב')
  2. מי הדמות בתמונה שבקישור? (תשובה: ידידנו הותיק פרידריך אנגלס)
  3. מי היו ה'ליקווידטורים'? (תשובה: כבאים וחיילים שלקחו חלק בניקוי הכור הגרעיני בצ'רנוביל לאחר התאונה בו בשנת 1986. רובם ככולם נפגעו, חלו או מתו כתוצאה מכך. כ-1400 מהם עלו לישראל)
  4. באיזה שיר עברי מוזכרים הרי גוש עציון, הר נבו והר סיני? (תשובה: שמות ההרים מוזכרים בשירו של אריק לביא, שיר ההד ["בוקר עלה בהרים הכחולים"])
  5. בתולדות האסלאם, מי היתה ח'דיג'ה? (תשובה: אשתו של מוחמד, מייסדת האסלאם)
  6. איזו תנועה חשובה בתולדות הציונות כינתה את עצמה בתחילה 'דאבי"ו' – ראשי תיבות: ”דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִסָּעוּ“? (תנועת ביל"ו שנוסדה היום לפני 140 שנה. ראשי התיבות של שמה המקורי לקוח מספר שמות, י"ד, ט"ו)
  7. מהי עיר הבירה של ניקרגואה? (תשובה: מָנָגוּאָה. העיר הגדולה בניקרגואה והשניה בגודלה במרכז אמריקה)
  8. באילו דמויות הסטוריות עוסק שירו של יעקב אורלנד, "היו לילות"? (תשובה: יוסף וחיותה בוסל, ממיסדי דגניה)
  9. מה מכונה בכדורגל האנגלי 'רוזנטל'? (תשובה: רוזנטל הוא כינוי להחמצה מול שער ריק. היא קרויה כך על שמו של רוני רוזנטל ששיחק בליברפול בשנת 1992, ובמשחק מול אסטון וילה בעט ממטרים ספורים מול מרכז השער הריק ופגע במשקוף. החמצה מדהימה זו נחשבת בעיני האוהדים האנגלים להחמצה הגדולה בתולדות הכדורגל העולמי)
  10. בשירו של דני סנדרסון, זה הכל בשבילך, מצוטט המשפט "לאן עפים הברווזים כשהאגם קפוא?". מהיכן לקוח הציטוט? (תשובה: מהספר "התפסן בשדה השיפון", מאת ג'רום דיוויד סלינג'ר)
  11. מאיחודן של אילו מפלגות הוקמה בשנת 1930 מפא"י? (תשובה: מאיחוד בין המפלגות 'הפועל הצעיר' ו'אחדות העבודה')
  12. באיזה סרט קלאסי מככבים במשותף ג'ודי פוסטר ורוברט דה נירו? (תשובה: סרטו של מרטין סקורסזה משנת 1976, "נהג מונית")
  13. מה הם: 'רוסלאן ולודמילה', יבגני אונייגין' ו'פרש הברונזה'? (תשובה: יצירות מרכזיות של אלכסנדר פושקין, גדול משוררי רוסיה ומאבות השירה המודרנית)
  14. איך קוראים לכלב של משפחת סימפסון? (תשובה: סנטה'ס ליטל הלפר, Santa's little helper)
  15. בתולדות הקולנוע הישראלי, מי הם זיגי וחבובה? (תשובה: אלו הדמויות שמשחקות זוג אוהבים, מהמעברה ומהקיבוץ, בסרטו של אפריים קישון, 'סאלח שבתי'. גילמו אותם בסרט גאולה נוני ואריק אינשטיין)
  16. מה משותף לזוכי פרס נובל: לפיזיקה – הדני נילס בוהר; לכימיה – הישראלית, עדה יונת; ולספרות – המוזיקאי האמריקני בוב דילן? (תשובה: כולם יהודים)
  17. בסרטו של אפריים קישון משנת 1969, 'תעלת בלאומילך', היכן בתל-אביב נחפרת התעלה? (תשובה: ברחוב אלנבי)
  18. איך קוראים לשירו של דני ליטני שמתחיל במילים: "למה את אף פעם לא שמחה / אין לך מנוחה / תמיד רוצה הכל בבת אחת / למה את נבהלת מכל שטות / פוחדת מטעות / תמיד את מוכרחה להיות בטוחה / אז אתן לך אותי בכמה דוגמאות / ותוכלי אז לבחור אם לצחוק או לבכות / אני אדע לפחות שעשיתי הכל בשבילך"? (תשובה: 'משבר אמון', מהשירים המזוהים ביותר עם הזמר והיוצר דני ליטני)
  19. מה משותף לכדורגלנים אבי כהן, רוני רוזנטל ויוסי בניון? (תשובה: כולם שיחקו במועדון הכדורגל של ליברפול)
  20. איזה ספר עברי מתחיל במילים: "סבא היה אומר, 'אנשים צריכים למות ממשהו', וסירב לתרום למלחמה בסרטן, למלחמה בתאונות הדרכים, למלחמות אחרות. כדי לבטל אפשרות שייחשב כקמצן, נהג להתפרץ במפגני נדבנות, כבירים ומופתיים. כה יפה ידע לערוך את מופעיו, עד שאלמלא אנו, הקרובים אליו, לא היתה נודעת האמת הפשוטה – הוא היה קמצן"? (תשובה: 'שואה שלנו' מאת אמיר גוטפרוינד)

המכה ה-21 (שאלה שאי אפשר לענות עליה)

מה הקשר בין סמל העליה השלישית והשומר הצעיר 'קבוצת ביתניה עילית', לבנק ישראל? (תשובה: דוד הורביץ, מחברי הקבוצה ודמות בולטת בהנהגת התנועה והמוסדות הציוניים, היה לאחר קום המדינה לנגיד הראשון של בנק ישראל)