תשובות לעשרים ש"ט – 02/08/2019

תשובות לעשרים שאלות טובות – מס' 27

  1. עיר הבירה של איזו מדינה נקראת מאנאגואה? (תשובה: ניקרגואה)
  2. על שם מי נקראה האניה "אלטלנה"? (תשובה: אלטלנה זהו שם העט של מנהיג תנועת בית"ר, המשורר זאב ז'בוטינסקי)
  3. לאיזו מדינה שייך האי קורסיקה? (תשובה: צרפת)
  4. מי היתה פאולינה מונבז? (תשובה: זהו שם נעוריה של פולה בן גוריון, רעיית ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל)
  5. מי היה גברילו פרינציפ? (תשובה: סטודנט סרבי שירה בארכידוכס האוסטרו הונגרי פרנץ פרדיננד והביא לפרוץ מלחמת העולם הראשונה)
  6. מי הוא מארק דיוויד צ'פמן? (תשובה: האדם שרצח את ג'ון לנון בשנת 1980)
  7. מי הוא הולדן קולפילד? (תשובה: דמות הגיבור בספר "התפסן בשדה השיפון" מאת ג'יי די סלינג'ר)
  8. על שם איזה סרט משמש השם "גבעת חלפון אינה עונה" פרפרזה? (תשובה: זוהי פרפרזה על שמו של הסרט הישראלי משנת 1955, "גבעה 24 אינה עונה" [במאי: תורולד דיקנסון], העוסק במלחמת העצמאות)
  9. מה משותף ליצירות המוזיקליות לבלט "מפצח האגוזים" ואגם הברבורים"? (תשובה: שתיהן נכתבו על ידי המלחין פיוטר איליץ' צ'ייקובסקי)
  10. התנועה הקיבוצית היא איחוד של "הקיבוץ הארצי" ו"התנועה הקיבוצית המאוחדת" (תק"ם). התנועה הקיבוצית המאוחדת היא איחוד של "הקיבוץ המאוחד" ו"איחוד הקבוצות והקיבוצים". איחוד של איזו תנועות יצר את תנועת "איחוד הקבוצות והקיבוצים"? (תשובה: איחוד הקבוצות והקיבוצים הוא איחוד משנת 1951 של פורשי הקיבוץ המאוחד בראשית שנות ה-50 אשר כינו את עצמם "איחוד הקיבוצים", עם תנועת "חבר הקבוצות" אשר קמה ב-1925)
  11. מה שמו של כתב העת הספרותי הראשון בעברית אשר יצא לאור בארץ ישראל? (תשובה: כתב העת "הדים" בעריכת הסופרים, יעקב רבינוביץ' ואשר ברש. יצא לאור בין השנים 1922-1930. בין כותביו היו אברהם שלונסקי, יעקב פיכמן, דבורה בארון ורחל המשוררת)
  12. מה מקורה ומשמעותה של המילה צונאמי? (תשובה: צונאמי ביפנית – "גל נמל")
  13. מה הקשר בין השירים: "תכול המטפחת", "את חכי לי ואחזור" ו"שיר הפרטיזנים"? (תשובה: כולם חוברו על ידי המשורר אברהם שלונסקי)
  14. מי היה טוביה ריבנר? (תשובה: משורר ישראלי. זוכה פרס ישראל לשירה. חבר קיבוץ מרחביה. בין ספריו, "האש באבן", "כל עוד" ו"עוד לא עוד" [התפרסם לפני חודשים ספורים בלבד]. נפטר השבוע בגיל 95)
  15. מה הם כימשון, חילדון וקימחון? (תשובה: פטריות הגורמות למחלות בצמחים שונים)
  16. מי היה פול צלאן? (תשובה: משורר יהודי ממוצא רומני [1920-1970]. נחשב לגדול המשוררים היהודים במאה ה-20 ומהחשובים ביותר באירופה. היה מיודד עם יהודה עמיחי אשר אחרי מותו כתב עליו שיר שהתפרסם בקובץ "פתוח סגור פתוח")
  17. בשירו של דני סנדרסון, זה הכל בשבילך, מצוטט המשפט "לאן עפים הברווזים כשהאגם קפוא?". מהיכן לקוח הציטוט? (תשובה: מהספר "התפסן בשדה השיפון", מאת ג'רום דיוויד סלינג'ר)
  18. מה משותף לספרים: "המהמר", "אידיוט" ו"רשימות מבית המוות"? (תשובה: כולם נכתבו ע"י הסופר פיודור דוסטויבסקי המוכר יותר כמחבר "החטא ועונשו" ו"האחים קרמאזוב")
  19. מה משותף לכדורגלנים הישראלים רוני רוזנטל, יוסי בניון ואבי כהן? (תשובה: שלושתם שיחקו עבור מועדון הכדורגל הבריטי ליברפול)
  20. איזו דמות ספרותית מחזיקה: "חנית בנדנה, מגן עתיק יומין, סוס כחוש וכלב קל רגליים"? (תשובה: דון קיחוטה דה לה מאנשה מספרו של סרוונטס הנושא שם זה)

המכה ה-21 (שאלה שאי אפשר לענות עליה)

מה משותף למוזיקאי הברזילאי, ז'ילברטו ז'יל, לזמרת והשחקנית היווניה, מלינה מרקורי ולמשורר הניקראגווי, ארנסטו קרדנל? (תשובה: שלושתם היו אומנים חשובים שמונו לשרי תרבות במדינותיהם)