תשובות לעשרים ש"ט – 16/08/2019

תשובות לעשרים שאלות טובות – מס' 28

  1. עם איזו סדרת טלוויזיה קלאסית מזוהה המשפט "מי הרג את לורה פאלמר"? (תשובה: טווין פיקס)
  2. עם איזו סדרת טלוויזיה קלאסית מזוהה המשפט "מי ירה בג'יי אר"? (תשובה: דאלאס)
  3. באילו דמויות הסטוריות עוסק שירו של יעקב אורלנד, "היו לילות"? (תשובה: יוסף וחיותה בוסל, ממיסדי דגניה)
  4. מה משותף לסופר ז'וזה סראמגו, לסופרת לידיה ז'ורז' ולמשורר פרננדו פסואה? (תשובה: שלושתם מפורטוגל ומהווים את עמודי התווך של הספרות במדינה)
  5. מאיזה שיר מפורסם לקוח הציטוט הבא: "בְּדוּמִיַּת אַשְׁמֹרֶת אַחֲרוֹנָה נוֹשֶׁמֶת וּבִקְטִיפַת שְׁחָקִים רְסִיס אַחֲרוֹן מַחֲוִיר. אַךְ שַׁחַר, כְּבָר כִּפַּת זָהָב שֶׁלָּהּ אוֹדֶמֶת לְמַגָּעוֹ הָחָם הָרַךְ שֶׁל אוֹר צָעִיר" ומי מחברו? (תשובה: השיר הוא "אור וירושלים" [מוכר יותר כ"ראיתי עיר עוטפת אור"] אשר חובר ע"י המשורר יוסף שריג, בן קיבוץ בית השיטה, בנו של מפקד חטיבת הנגב במלחמת העצמאות, נחום שריג, והמשוררת תקוה שריג. יוסף נפל ברמת הגולן במלחמת יום הכיפורים. בנו, אסף שריג, היה חבר בלהקת איפה הילד)
  6. מה היא "חילדון"? (תשובה: פטריה התוקפת צמחים רבים ובעיקר חיטה. צבעה האדמדם מזכיר חלודה ומכאן שמה)
  7. מה הם "הדים", "כתובים" ו"מאזניים"? (תשובה: כתבי עת ספרותיים שיצאו בארץ, בעברית, בשנות העשרים של המאה העשרים. כתב העת מאזניים עדיין יוצא לאור)
  8. מה מקור שם שירו של אלטון ג'ון, "שלום דרך האבנים הצהובות" (Goodbye Yellow brick road)? (תשובה: דרך האבנים הצהובות הוא כינויה של הדרך בה צעדה דורותי אל הקוסם הגדול בספרו של ליימן פרנק באום, "הקוסם מארץ עוץ")
  9. מהו הכוכב הקטן ביותר במערכת השמש? (תשובה: כוכב חמה. קוטרו כשליש משל כדור הארץ)
  10. על שם מה נקרא כוכב מרס (שמו הלועזי של מאדים)? (תשובה: אל המלחמה הרומי, מרס)
  11. באיזה סרט קלאסי דמות הגיבור עונה לשם נורמן בייטס? (תשובה: בסרטו של אלפרד היצ'קוק משנת 1960, "פסיכו")
  12. איזו להקת רוק ישראלית הוקמה בקיבוץ גבעת ברנר? (תשובה: איפה הילד)
  13. מה היא פרשת "אירן-קונטרס" (מוכרת גם בשם "אירנגייט")? (תשובה: פרשת הסתבכות אמריקאית במהלך שנות השמונים במכירה לא חוקית של נשק לאירן ושימוש לא מתועד ולא מפוקח בכספי העסקה על מנת לתמוך בקונטרס – קבוצות שחתרו להפלת המשטר הסוציאליסטי בניקרגואה. את התפקיד המרכזי של התיווך בכל העסקאות הללו תפסו מדינת ישראל ודמויות מרכזיות בעולם סחר הנשק והעיתונות המודפסת בישראל)
  14. מי היא ליזה דה ג'וקונדו? (תשובה: זהו שמה של הגברת ליזה, או באיטלקית: המונה ליזה, נושא ציורו המפורסם של לאונרדו דה וינצ'י)
  15. מה הקשר בין ההרכבים המוזיקליים: "הדודאים", "שלישיית גשר הירקון" ו"השלושרים"? (תשובה: בשלושתם לקח חלק המוזיקאי בני אמדורסקי)
  16. מה הם "דודאים"? (תשובה: פרח ארץ ישראלי בעל שורשים עבים, עלים גדולים ופרחים סגולים. שמו המדעי, "דודא רפואי", נובע מהסגולות שהרפואה העממית-מסורתית מיחסת לו על אף היותו רעיל)
  17. מי האיש שבתמונה? (תשובה: הסופר היהודי, יליד פראג, פרנץ קפקא)
  18. באיזה סרט קלאסי מככבים במשותף ג'ודי פוסטר ורוברט דה נירו? (תשובה: סרטו של מרטין סקורסזה משנת 1976, "נהג מונית")
  19. אם נצא מנמל חיפה לשוט בים התיכון לכיוון מערב ולא נסטה ממסלול זה כלל, מה תהיה המדינה הראשונה שלחופה נעצר? (תשובה: נגיע לחופי העיר טוברוק בלוב)
  20. מה הם ה'אוּפִיצִי', ה"ג'ורג' פומפידו" וה"רֶיְנָה סוֹפִיָה"? (תשובה: מוזיאונים מרכזיים באירופה לאומנות – ברומא, בפריז ובמדריד [בהתאמה])

המכה ה-21 (שאלה שאי אפשר לענות עליה)

מה הקשר בין השיר "מרגניות" (מוכר בעיקר בביצוע של חנן יובל. לא השיר "הו מרגנית") לבין השיר "רקפת" (מתחת לסלע…)? (תשובה: יש להם את אותו לחן. את השיר "רקפת" כתב ב-1921 לוין קיפניס, בביקורו במושבה מטולה, ללחן של שיר יידי שנקרא "מרגניות". את השיר היידי כתב בראשית המאה ה-20 הסופר והמשורר העברי זלמן שניאור ללחן עממי. גם את הגרסה בעברית כתב זלמן שניאור, אך בשנות ה-70 תרגם אותה מחדש הסופר יעקב שבתאי. מומלץ לא להתבלבל עם השיר "הו מרגנית" לו ביצועים רבים בני זמננו והוא משהו אחר לגמרי)