תשובות לעשרים ש"ט – 30/08/2019

תשובות לעשרים שאלות טובות – מס' 29

  1. מה הם פובוס ודֵּימוֹס? (תשובה: ירחיו של כוכב מאדים. קרויים על שם הפחד והאימה המוזכרים באיליאדה מאת הומרוס)
  2. צינו שמות של לפחות שלושה מוזיקאים או הרכבים שהופיעו בפסטיבל וודסטוק? (תשובה: בין האמנים שהשתתפו היו: ג'ון באאז, גרייטפול דד, סנטנה, ג'ניס ג'ופלין, המי [דה הו], קרובי סטילס נאש ויאנג, דם יזע ודמעות, ג'ו קוקר, ג'ימי הנדריקס)
  3. באיזה שיר עברי מוזכרים הרי גוש עציון, הר נבו והר סיני? (תשובה: שמות ההרים מוזכרים בשירו של אריק לביא, שיר ההד ["בוקר עלה בהרים הכחולים"])
  4. מהיא בירת אינדונזיה? (תשובה: ג'קרטה)
  5. מה משמעות שם סרטו של הבמאי הפולני, קשישטוף קישלובסקי, "דֵּקָלוֹג"? (תשובה: דקלוג ביוונית הוא "עשרת הדיברות")
  6. מה הם "ספיח", "מנגד" ו"נבו"? (תשובה: שמות קבצי השירה של רחל המשוררת שיצאו בין השנים 1927 ו-1932)
  7. מה הם "אדושם", "המסע למאוריציוס" ו"סרוויס צ'כי"? (תשובה: סיפורים קצרים מאת הסופר יעקב שבתאי)
  8. מי הם האחים לומייר? (תשובה: הראשונים להמציא את המצלמה, סרט הצילום והמקרן. מאבות הקולנוע)
  9. מי הוא ז'ורז' לומס? (תשובה: מחלוצי הראינוע. נחשב לראשון שיצר סרטים עלילתיים. בסרטיו שימוש רב באפקטים קולנועיים מורכבים ומשוכללים מאד לתקופתם)
  10. במרכזו של איזה סרט קולנוע עומדת דמותו של ז'ורז' לומס? (תשובה: בסרטו של מרטין סקורסזה, "הוגו" [2011])
  11. מה הם סיפורי קנטרברי? (תשובה: קובץ סיפורים מהמאה ה-14, מאת הסופר האנגלי, ג'פרי צ'וסר. נחשב לאחת מיצירות המופת החשובות ביותר בשפה האנגלית)
  12. מה הוא מישור המִלְקֶה? (תשובה: מישור גאומטרי עגול עליו נעים מסביב לשמש כוכבי הלכת במערכת השמש)
  13. מה מקור הביטוי "אדם קרוב אצל עצמו", מה משמעותו המקורית וכיצד הוא ממשיך? (תשובה: המקור הוא מהתלמוד הבבלי, ממסכת סנהדרין. הביטוי המלא הוא: "אדם קרוב אצל עצמו ואין אדם משים עצמו רשע" והכוונה היא שאין לקבל עדותו של אדם על עצמו)
  14. מי היא הדמות בתמונה? (תשובה: הסופרת דבורה בארון)
  15. מה היה שם העיתון של מפלגת הפועל הצעיר? (תשובה: "הפועל הצעיר")
  16. מה משותף לסרטים: "מ.א.ש." [1970], "נאשוויל" [1975] ו"תמונות קצרות" [1993]? (תשובה: כולם סרטים של הבמאי האמריקאי רוברט אלטמן)
  17. על סיפוריו של איזה סופר מבוסס הסרט "תמונות קצרות"? (תשובה: סרטו של רוברט אלטמן, "תמונות קצרות", מבוסס על סיפוריו של ריימונד קארבר. ביניהם הסיפורים: "דבר קטן וטוב", "כל כך הרבה מים כה קרוב הביתה" ו"שכנים")
  18. במסגרת איזו להקה שיתפו פעולה המוזיקאים הישראלים: אורן ברזילי, שי להב ושי נובלמן? (תשובה: שלושתם היו חלק מלהקת הרוק "מופע הארנבות של ד"ר קספר")
  19. מה הם "אבן על פי הבאר", "רביעיית רוזנדורף" ו"דבר אל הרוח"? (תשובה: ספרים של הסופר נתן שחם)
  20. מלחמת העולם השניה החלה עם פלישת גרמניה לפולין, באחד בספטמבר 1939. באיזה תאריך הסתיימה המלחמה ומה היה הארוע החותם שלה? (תשובה: בשניים בספטמבר 1945, עם כניעת יפן לארה"ב לאחר הפצצתה בנשק גרעיני)

המכה ה-21 (שאלה שאי אפשר לענות עליה)

מה מקור שמה של הפרקטיקה הפרלמנטרית למשיכת זמן המכונה פיליבסטר? (תשובה: הפרקטיקה הפרלמנטרית למשיכת זמן קרויה על שם שכירי החרב האמריקאים, אשר פעלו על דעת עצמם בכיבוש ושוד ארצות אמריקה הלטינית, אשר נקראו פיליבסטרים. בדיון בנושא זה בקונגרס במחצית המאה ה-19 כונתה ההצעה להתנער מהפיליבסטרים "פיליבסטר נגד ארהב" וכך נעשה החיבור בין תוארם של השודדים האכזריים לבין התמרון הפוליטי)