תשובות לעשרים ש"ט – 11/10/2019

תשובות לעשרים שאלות טובות – מס' 32

  1. סיסמתו של איזה ארגון היתה: "בדם ואש יהודה נפלה, בדם ואש יהודה תקום"? (תשובה: בר גיורא, ארגון השמירה של העליה השניה)
  2. על איזה סופר ישראלי נאמר לאחרונה בעיתון "הניו-יורק טיימס" כי הוא היורש של פרנץ קפקא "אם קפקא היה ישראלי וכותב על דג זהב מדבר"? (תשובה: כך נאמר במפתיע על הסופר אתגר קרת בראיון עמו לרגל צאת ספרו "תקלה בקצה הגלקסיה" בתרגום לאנגלית)
  3. היכן בגוף האדם נמצאים העורקים הכליליים ומה תפקידם? (תשובה: העורקים הכליליים נמצאים בלב ותפקידם להזרים דם לשריר הלב)
  4. במאי 1948 פונה קיבוץ המחנות העולים, בית הערבה, ממקום התיישבותו בצפון ים המלח. לאיזה קיבוץ התפנו החברים בשלב ראשון ואלו שני קיבוצים הם הקימו בהמשך? (תשובה: הם התפנו לקיבוץ שפיים ולאחר כשנה הקימו את הקיבוצים כברי וגשר הזיו)
  5. בעקבות איזה ארוע כתב לאונרד כהן את שירו "מי באש" [Who by fire]? (תשובה: בעקבות מפגש שלו עם חיילי צה"ל אשר לפניהם הופיע במהלך מלחמת יום הכיפורים)
  6. מה הם: "נעימה ששון כותבת שירים", "בכפיפה אחת" ו"באר שבע בירת הנגב"? (תשובה: סיפורים שנכתבו על ידי הסופרת עמליה כהנא כרמון)
  7. באיזה סרט מצוטט שוב ושוב שירו של המשורר הבריטי דילן תומס, "Do not go gentle into that good night"? (תשובה: בסרטו של כריסטופר נולאן, "בין כוכבים" [Interstellar] משנת 2014)
  8. ביום הכיפורים קוראים בבית הכנסת מדבריו של הנביא אשר אינו מסתפק במנהג הצום וקורא לתיקון חברתי ממשי ["הֲלָזֶה תִּקְרָא-צוֹם, וְיוֹם רָצוֹן לַיהוָה… שַׁלַּח רְצוּצִים חָפְשִׁים… וַעֲנִיִּים מְרוּדִים תָּבִיא בָיִת"]. מי הנביא? (תשובה: הנביא הוא ישעיהו והציטוט הוא מתוך ספר ישעיהו, פרק נ"ח)
  9. אילו אם ובתה, ישראליות, הן סופרות מפורסמות? (תשובה: שולמית הר אבן [1930-2003] וגַּיִל הר אבן [1959-])
  10. מה היה מקצועו של הסופר האיטלקי, ניצול השואה, פרימו לוי? (תשובה: כימאי. אחד מספריו, שעוסק בחייו לפני ואחרי מאסרו באושוויץ, נקרא "הטבלה המחזורית" על שם רשימת היסודות הכימיים)
  11. בנקודה בה ממוקם כיום קיבוץ נערן היתה בימי מלחמת העולם הראשונה עמדת גבול של חיילים אוסטרלים. גבול זה נמתח בקו דמיוני מנקודה זו לשפך הירקון בת"א. מדרומו שטח הכיבוש הבריטי ומצפונו העות'מאנים. כיצד נקרא קו גבול זה? (תשובה: הגבול מכונה "קו שתי העוג'ות" על שם הכפר עוג'ה הנמצא סמוך לנערן בבקעת הירדן ועל שם כינויו של נחל הירקון בערבית, "אל עוג'ה", כלומר המתפתל)
  12. עיר הבירה של איזו מדינה נקראת "מלאבו"? (תשובה: מלאבו היא עיר הבירה של גינאה המשוונית אשר נמצאת במרכז אפריקה)
  13. מהו ה"אִינְדֶּקְס לִיבְּרוֹרוּם פּרוֹהִיבִּיטוֹרוּם"? (תשובה: רשימת הספרים האסורים לקריאה ע"י הכנסיה הקתולית. שימשה את הכנסיה בין השנים 1559-1966)
  14. מאיזה סרט אימה קלאסי לקוח הקטע בקישור? (תשובה: "ליל המתים החיים" [ג'ורג' רומרו, 1968])
  15. מה משמעותה המילולית של דרגת הכבאי "טפסר"? (תשובה: פקיד גבוה)
  16. מי היא הדמות הספרותית המכונה "קפטן אחאב"? (תשובה: זהו קברניט הספינה פקווד בספרו של הרמן מלוויל, מובי דיק)
  17. מה הם השמות העבריים של כוכבי הלכת יופיטר וסטורן? (תשובה: יופיטר הוא צדק וסטורן הוא שבתאי)
  18. מי האיש בתמונה? (תשובה: ווינסטון צ'רצ'יל, ראש ממשלת בריטניה בשנות מלחמת העולם השניה)
  19. מי הם אולגה טוקרצ'וק ופטר הנדקה? (תשובה: זוכי פרס נובל לספרות לשנת 2018 ו-2019 בהתאמה. הראשונה סופרת פולניה והשני סופר אוסטרי. שני הפרסים הוענקו ביחד השבוע)
  20. מה משותף לסרטים "מינכן" [2005], "אימפריית השמש" [1987] ו"הצבע ארגמן" [1985]? (תשובה: שלושתם בוימו בידי סטיבן ספילברג)

המכה ה-21 (שאלה שאי אפשר לענות עליה)

מי הם פאבלו נרודה, גבריאלה מיסטרל וניקנור פארה? (תשובה: שלושתם משוררים צ'יליאנים ומעמודי התווך של השירה במדינתם. נרודה ומיסטרל זכו בפרס נובל לספרות)