תשובות לעשרים ש"ט – 08/11/2019

תשובות לעשרים שאלות טובות – מס' 34

  1. מי כתב את מילות השיר "עטור מצחך"? (תשובה: המשורר אברהם חלפי)
  2. מי בתמונה בקישור? (תשובה: אמן הרנסנס והמדען, לאונרדו דה וינצ'י [1452-1519])
  3. מה שמו של האדם שהתנקש בנשיא ארה"ב ג'ון פ. קנדי? (תשובה: לי הארווי אוסוולד)
  4. מה משותף לאמריקאים ג'ון וילקס בות' וג'ון הינקלי [מלבד שמם הפרטי]? (תשובה: ג'ון וילקס בות' היה זה שהתנקש בנשיא ארה"ב, אברהם לינקולן, ב-14 באפריל 1865. ג'ון וינקלי הוא זה שניסה להתנקש בחייו של נשיא ארה"ב, רונלד רייגן, ב-30 במרץ 1981. רייגן נפצע אך החלים וחזר לתפקידו)
  5. בשנת 1952 התרחש נסיון התנקשות בשר התחבורה, דוד צבי פנקס. מי היה המתנקש? (תשובה: הסופר עמוס קינן אשר השליך מטעני חבלה אל עבר ביתו של השר במשך שני לילות רצופים אך השר ומשפחתו לא נפגעו)
  6. איזו דמות ספרותית חשובה התגוררה ברחוב בייקר 221 ב', בלונדון? (תשובה: הבלש שרלוק הולמס, גיבור ספריו של ארתור קונן דויל)
  7. מהי בירת אקוודור? (תשובה: קיטו)
  8. איזו מדינה כונתה לראשונה "רפובליקת בננות"? (תשובה: הונדורס, בשל היותה בעלת אקלים אופטימלי לגידול בננות ובשל המשטר הדיקטטורי המושחת שלה שאפשר החל מסוף המאה ה-19 השתלטות אימפריאליסטית של האמריקאים על שטחי הגידול של הבננות ועל המדינה בכלל)
  9. מי היו שלושת העמים שהרכיבו את יוגוסלביה? (תשובה: סלובנים, קרואטים וסרבים)
  10. מה שמו של העץ אשר עליו, המשמשים כתבלין, מכונים "עלי דפנה"? (תשובה: עָר אציל)
  11. מי היה קלייד בארו? (תשובה: זהו שמו המלא של קלייד מצמד השודדים, בוני וקלייד, אשר פעלו בארה"ב בשנות ה-30 של המאה ה-20)
  12. מה היא "אוסמוזה הפוכה"? (תשובה: תהליך להתפלת מים מלוחים)
  13. מה מקור שמה של מדינת האיים "הפיליפינים"? (תשובה: בשנת 1521 כבשו את האיים לוחמים ספרדים וקראו להם על שם מלך ספרד באותם ימים, פליפה השני)
  14. מהו "כלב אנדלוסי"? (תשובה: סרט סוריאליסטי אילם [ספרד, 1929]. יצירתם הקולנועית המפורסמת ביותר של הקולנוען לואיס בוניואל והצייר סלבאדור דאלי)
  15. מה הם: "פחיות המרק של קמפבל", "שמונה אלביסים" ו"דיפטיכון מרילין"? (תשובה: מיצירותיו המרכזיות של אמן הפופ ארט האמריקאי אנדי וורהול)
  16. איזה אירוע היסטורי כונה "הפוטש במרתף הבירה"? (תשובה: נסיון הפיכה כושל של אדולף היטלר ולאומנים נוספים כנגד רפובליקת ווימר אשר התרחש ב-8 בנובמבר 1923)
  17. ממה עשוי קרח יבש? (תשובה: קרח יבש הוא פחמן דו חמצני קפוא)
  18. מי היה בלה גוטמן? (תשובה: משחקני הכדרוגל היהודיים הגדולים בכל הזמנים [1899-1981]. שחקן נבחרת הונגריה. מאמן מועדוני הפאר מילאן, פורטו ובנפיקה ליסבון)
  19. מה משותף ליצירות המוזיקליות: "פורגי ובס", "רפסודיה בכחול" ו"אמריקאי בפריז"? (תשובה: כולן הולחנו על-ידי המלחין היהודי-אמריקאי ג'ורג' גרשווין)
  20. מה שמה של להקת הרוק האמריקאית אשר הוציאה בשנת 1967 אלבום בכורה שעל עטיפתו ציור של בננה צהובה על רקע לבן? (תשובה: הוולווט אנדרגראונד. להקתם של לו ריד וג'ון קייל. את העטיפה, שהפכה בעצמה ליצירת אמנות חשובה, יצר אמן הפופ-ארט, אנדי וורהול, אשר היה גם מנהל הלהקה)

המכה ה-21 (שאלה שאי אפשר לענות עליה)

מה הקשר בין ארגון הטרור המכונה "החזית העממית לשחרור פלסטין" לבין תוכנית הטלויזיה הישראלית בערבית "סמי וסוסו"? (תשובה: שמו של השחקן ששיחק את דמותו של סמי הוא ג'ורג' איברהים אך שמו המקורי היה ג'ורג' חבש על שם דודו הטרוריסט, מנהיג "החזית העממית", ג'ורג' חבש)