תשובות לעשרים ש"ט – 22/11/2019

תשובות לעשרים שאלות טובות – מס' 35

  1. מה הם אמות הספים? (תשובה: המשקופים הצדדיים של דלת או שער כניסה)
  2. מה משמעות הביטוי "פוסח על שתי הסעיפים"? (תשובה: מתלבט בין אפשרויות ולא מכריע. "וַיִּגַּשׁ אֵלִיָּהוּ אֶל כָּל הָעָם וַיֹּאמֶר עַד מָתַי אַתֶּם פֹּסְחִים עַל שְׁתֵּי הַסְּעִפִּים אִם ה' הָאֱלֹהִים לְכוּ אַחֲרָיו וְאִם הַבַּעַל לְכוּ אַחֲרָיו", מלכים א', י"ח)
  3. היכן בעולם נמצאת העיר אושואיה ומה מייחד אותה? (תשובה: זוהי עיר בארגנטינה הנחשבת לעיר הדרומית בעולם)
  4. מה מקור הכינוי "חורני"? (תשובה: על שם אזור בדרום מזרח סוריה אשר ידוע בעניו הרב. בתקופת העליה השניה חלמו חלק מהחלוצים להתיישב ולעבוד בחורן)
  5. מה הוא קווידיץ'? (תשובה: משחק כדור בדיוני המופיע בסדרת ספרי הארי פוטר)
  6. באיזה הקשר נאמר המשפט "חניתה לפני מדריד"? (תשובה: זוהי תשובתו המפורסמת של מנהיג השומר הצעיר, יעקב חזן, לחבר התנועה, דוד קרון, אשר ביקש לקחת חלק בבריגדות הבינלאומיות שסייעו לרפובליקאים במלחמת האזרחים בספרד בסוף שנות השלושים. כ-160 מיהודי א"י הצטרפו לבריגדות בספרד)
  7. מדוע מכונה חיפושית הזבל בשם זה? (תשובה: כי היא נוהגת להטיל את ביציה בתוך הפרשות של חיות אחרות)
  8. מה מכנה ההוגה היהודי אברהם יהשוע השל "ארמון בזמן"? (תשובה: כך מכונה השבת)
  9. במיתולוגיה היוונית, מה היה "תפקידו" של אוֹרפֶאוּס? (תשובה: מוזיקאי ומשורר)
  10. באיזה מאורע היסטורי איבד יוסף טרומפלדור את ידו? (תשובה: במלחמת רוסיה יפן, באוגוסט 1904)
  11. איזה מכשיר כונה "עצמות עצלות" [Lazy bones]? (תשובה: שלט רחוק לטלויזיה שיוצר ע"י חברת זנית בשנת 1950. השלט עבד באמצעות כבל חשמלי ורק 5 שנים מאוחר יותר הומצא השלט האלחוטי)
  12. במשנה, במסכת אבות, אומר רבן שמעון בן גמליאל: "עַל שְׁלשָׁה דְבָרִים הָעוֹלָם עוֹמֵד". מה הם שלושת הדברים? (תשובה: "עַל הַדִּין וְעַל הָאֱמֶת וְעַל הַשָּׁלוֹם". משנה, מסכת אבות, פרק א', משנה י"ח)
  13. מה פירוש שמה של להקת הרוק הבריטית "דייר סטרייטס" [Dire Straits]? (תשובה: באנגלית – צרות צרורות)
  14. מי היא הדמות הספרותית אליהו חרמון? (תשובה: זהו גיבור הספר הראשון בסדרת חסמב"ה מאת יגאל מוסינזון. אליהו חרמון צורף לחבורה מתוקף היותו שחיין מוכשר והוא מוצא את מותו בשחיה בים סוער כאשר הוא נושא עמו מסר חשוב מאניית מעפילים)
  15. הלימון נוצר כהכלאה מלאכותית של שני פירות הדר אחרים. אילו הם? (תשובה: אתרוג וליים)
  16. באילו שני שירים של להקת משינה מופיע המשפט "אין שמש גשם יש רק צל"? (תשובה: בשירים "אופטיקאי מדופלם" ו"היא התווכחה איתו שעות")
  17. מה היא משמעותו של כל אחד מצבעי דגל צרפת? (תשובה: צבעי הדגל מתייחסים לעקרונות המהפכה הצרפתית – הכחול לחירות, הלבן לשוויון, והאדום לאחווה)
  18. איזה במאי קולנוע יצר את שלושת הסרטים הצרפתיים הקלאסיים, מתחילת שנות ה-90 של המאה ה-20, הקרויים על שמות צבעי הדגל – כחול, לבן ואדום? (תשובה: הבמאי הפולני קשישטוף קישלובסקי)
  19. מי היא הדמות שבתמונה? (תשובה: אליזבת השניה מלכת אנגליה, בצעירותה)
  20. מי הם: עוזי, תמר, דני, שולמית, ירון, משה, מנשה ורפאל? (תשובה: חברי חבורת חסמב"ה הראשונה ע"פ ספריו של יגאל מוסינזון. ירון זהבי "המפקד", עוזי "הרזה", תמר "הסגנית", דני "הקטן", שולמית "החובשת", אהוד "השמן", רפאל כדורי, משה ירחמיאל "הממושקף", מנשה "התימני")

המכה ה-21 (שאלה שאי אפשר לענות עליה)

בשירו של אריק איינשטין, "ארץ ישראל", וב"שיר העמק" מופיעות המילים "מה לילה מליל". זהו ציטוט מספר ישעיהו ["שֹׁמֵר מַה מִלַּיְלָה שֹׁמֵר מַה מִלֵּיל". ישעיהו, כ"א]. מה הוא ההקשר של המילים בסיפור המקראי? (תשובה: בסיפור המקראי המילים הן מילות אזהרה וחלק מנבואה המתארת את נפילת האימפריה הבבלית)