תשובות לעשרים ש"ט – 13/12/2019

תשובות לעשרים שאלות טובות – מס' 36

  1. בשירו של מאיר אריאל, "שדות גולדברג", כתוב המשפט "אך בכל מקום ליבו אָוֶון", מה פירוש המילה אָוֶון? (תשובה: אָוֶון היא רשע או רוע)
  2. איזו עיר הוקמה בשם "ניו אמסטרדם"? (תשובה: העיר ניו-יורק הוקמה בשנת 1625 כקולוניה הולנדית בשם ניו אמסטרדם וכחמישים שנה מאוחר יותר שונה שמה לניו-יורק)
  3. מה חוקר האפידמיולוג? (תשובה: תפוצה והתפשטות של מחלות מדבקות ואת האפשרויות להתחסן מפניהן)
  4. הדגל של איזו מדינה בקישור? (תשובה: גאורגיה)
  5. מה היא "ארץ הישימון" [מוכרת גם בשם "ארץ השממה". באנגלית The waste land]? (תשובה: ארץ הישימון היא פואמה מאת המשורר האמריקאי תומאס סטרנס אליוט [T. S. Eliot] משנת 1922. היא אחת מהיצירות הספרותיות המודרניות החשובות והנחקרות ביותר. אליוט היה מעמודי התווך של השירה המודרניסטית באנגלית ובכלל)
  6. מה שמו של המשורר האמריקאי, מהחשובים ביותר במאה העשרים, ממניחי התשתית הספרותית לשירה מודרנית באנגלית, שנשפט על שיתוף פעולה עם הפשיסטים באיטליה בזמן מלחמת העולם השנייה והיה מוכר כמעריץ של היטלר? (תשובה: עזרא פאונד [1885-1972]. רבים מהמשוררים האמריקאיים רואים בו מורה רוחני שלהם על אף עמדותיו הגזעניות ויציבותו הנפשית המעורערת. לפני מותו הביע חרטה על גילויי האנטישמיות שלו)
  7. מה משמעות ראשי התיבות "והברי"ח" אשר יהודי אשכנז נהגו לרשום על גבי מכתבים אישיים ששלחו? (תשובה: "והפותח בלי רשותי ידקרנו חרב")
  8. על שם מה קרוי שמה של סדרת הטלוויזיה "האנטומיה של גריי"? (תשובה: על שם ספר רפואה מאמצע המאה ה-19 אשר נחשב אבן דרך קלאסית בהתפתחות לימודי המקצוע. שמו המלא: "אנטומיית גוף האדם מאת הנרי גריי")
  9. מי היתה האשה הראשונה שזכתה בפרס נובל לספרות? (תשובה: הסופרת השבדית, סלמה לגרלף, מחברת "מסע הפלאים של נילס הולגרסון". כמעט היום לפני 110 שנים זכתה בפרס נובל לספרות).
  10. מה משותף לשלושת הסופרים, זוכי פרס נובל לספרות: קאזואו אישיגורו, ויליאם גולדינג ודוריס לסינג? (תשובה: שלושתם בריטים)
  11. היכן בגוף האדם מיוצר ההורמון אדרנלין? (תשובה: האדרנלין מיוצר ב"בלוטות יותרת הכליה" הממוקמות מעל הכליות)
  12. מי הם: בני אנדרסון, אנייטה פלטסקוג ,ביורן אולבאוס, ואנני-פריד לינגסטד? (תשובה: חברי להקת אבבא)
  13. מה משותף למדינות: זאיר, רודזיה ווולטה עילית? (תשובה: כולן אינן קיימות עוד. זאיר, בעקבות הפיכה, שינתה את שמה לרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, רודזיה היא כיום חלק מזימבאבווה, וולטה עילית שינתה את שמה, גם בעקבות הפיכה, לבורקינה פאסו)
  14. מה משותף למשוררות העבריות: לאה גולדברג, יוכבד בת-מרים ודליה רביקוביץ? (תשובה: שלושתן זכו בפרס ישראל לספרות ושירה. גולדברג בשנת 1970, בת-מרעם ב-1972 ורביקוביץ ב-1998)
  15. באיזה סרט משתתפות הדמויות העונות לשמות: מיצי דל-ברה, ברנדט בסינג'ר וג'ולי גודפלוו? (תשובה: אלו השמות של דמויות הדראג קווינס שמופיעות בסרט "פרסיליה מלכת המדבר" [סטיבן אליוט, 1994])
  16. מהי נקודת "סינגולריות כבידתית"? (תשובה: נקודה בעלת צפיפות חומר אין סופית אשר ממנה, ע"פ תאוריית המפץ הגדול, התחיל המפץ הגדול)
  17. באיזה שיר עברי מופיעות הדמויות אשר שמותיהן: יהודה, עזרא וירוחם? (תשובה: בשירו של שלום חנוך, "מחכים למשיח")
  18. בירתה של איזו מדינה היא פורט-או-פרנס? (תשובה: בירת האיטי, מדינה הנמצאת באיים הקריביים במרכז אמריקה)
  19. בתולדות הציונות, מי היה משה ברמן, הידוע גם בכינויו "הפקיד ברמן"? (תשובה: האגרונום שהועסק ע"י ארתור רופין כמנהל חוות כנרת בין השנים 1908-1911. בסוף התקופה פוטר על רקע סכסוכים בינו לבין החלוצים שעבדו בחווה בנוגע לזכויותיהם והיחס כלפיהם)
  20. בשנת 1966 זכה ש"י עגנון בפרס נובל לספרות. הוא חלק את הפרס עם זוכה נוספת. מי היא? (תשובה: המשוררת היהודיה נלי זקש)

המכה ה-21 (שאלה שאי אפשר לענות עליה)

מי היא הדמות הספרותית אשר עמדה במרכז סרטו של ג'ים ג'רמוש, "פטרסון" [2016]? (תשובה: המשורר האמריקאי, ויליאם קרלוס ויליאמס, אשר יצירתו המרכזית, פואמה בחמישה וחצי כרכים, נקראת "פטרסון". כוונתו היתה לשרטט את דמות העיירה פטרסון בניו ג'רזי (בה מתחוללת עלילת הסרט) כפי שג'ימס ג'ויס שרטט את דאבלין שבאירלנד)