תשובות לעשרים ש"ט – 20/03/2020

תשובות לעשרים שאלות טובות – מס' 43

  1. מה משמעות המילה אֶתֶר [כמו בביטוי הרדיופוני המיושן "מעל גלי האתר"]? (תשובה: רעיון פיזיקלי, שהופרך בראשית המאה העשרים, אשר קבע שהחלל מלא באיזשהו תווך שעליו נישאים גלים אלקטרו מגנטיים. לתווך הזה קראו "אתר")
  2. מי שותה את המרטיני שלו "מנוער, לא מעורבב"? (תשובה: דמות הסוכן הבריטי 007, בסדרת סרטי ג'יימס בונד, שותה את המרטיני שלו "Shaken, not stirred")
  3. מה גודלה של יחידת המידה ננומטר? (תשובה: החלק המליארד של המטר)
  4. מה פירוש המילה "יִשְׂגֶּֽה" מהפסוק "צַ֭דִּיק כַּתָּמָ֣ר יִפְרָ֑ח כְּאֶ֖רֶז בַּלְּבָנ֣וֹן יִשְׂגֶּֽה" [תהלים צ"ב, פסוק י"ג]? (תשובה: ישגשג)
  5. מי היה מאמן הכדורגל הבריטי שזכה עם קבוצתו בהכי הרבה אליפויות? (תשובה: אלכס פרגוסון, זכה עם מנצ'סטר יונייטד ב-13 אליפויות בין השנים 1992-2013)
  6. מה פורסם באמצעות הסיסמה "הערוץ השלישי בטלוויזיה שלך?" (תשובה: שידורי הטלטקסט – ערוץ מידע טקסטואלי ששודר בטלויזיה האנלוגית בשנות ה-80 וה-90. בארץ הופעל על-ידי הטלויזיה החינוכית החל משנת 1986)
  7. מדוע כונתה מגפת השפעת הקטלנית שתקפה את העולם ב-1918, "השפעת הספרדית" על אף שספרד לא היתה המקור למגפה וגם לא מהנפגעות העיקריות ממנה? (תשובה: במהלך מלחמת העולם הראשונה, המדינות שהשתתפו בה נמנעו ממסירת נתונים על השפעת המגפה עליהן. בספרד, ששמרה על ניטרליות, לא מנעה הצנזורה גילוי פרטים והיא היתה למקור המידע העיקרי על המחלה)
  8. במה עסק המחזה, שכתבה עדנה מזי"א בשנת 1993, "משחקים בחצר האחורית"? (תשובה: בפרשת האונס בקיבוץ שמרת בראשית שנות ה-90. הועלה לראשונה בתיאטרון חיפה)
  9. מה מייצגות האותיות F ו-B בשמות המטוסים הצבאיים [למשל F15, F16, B-2, B-8 וכו']? (תשובה: האות F את המילה Fighter והאות B את המילה Bomber)
  10. איזה ספר (שעל בסיסו גם סרט בעל שם דומה) עוסק באלמנה בריטית במאה ה-19, המשמשת אומנת לבניו של מלך תאילנד? (תשובה: ספרה של מרגרט לנדון משנת 1944, "אנה ומלך סיאם". לסרט משנת 1956, בכיכובו של יול ברינר, קראו "המלך ואני")
  11. מה הם: "גברת דאלווי", "אל המגדלור", "אורלנדו" ו"חדר משלך" (תשובה: ספרים מאת וירג'יניה וולף)
  12. מתי, בקירוב, נכחדו הדינוזאורים? (תשובה: לפני כ-65 מליון שנה. הם התקיימו לאורך 180 מליון השנים שקדמו להיעלמותם)
  13. מה היא עיר הבירה של סומליה? (תשובה: מוגדישו)
  14. מה משותף למשוררים פאול צלאן וסילביה פלאת'? (תשובה: שניהם סיימו את חייהם בהתאבדות)
  15. מה הוא שבר "סן אנדראס"? (תשובה: מפגש לוחות טקטוניים בדרום מערב ארה"ב. הוא שאחראי על רעידות האדמה הרבות והקשות בדרום קליפורניה)
  16. מי היא אלפונסינה משירה של חוה אלברשטין, "אלפונסינה והים" [במקור שיר של מרסדס סוסה, "Alfonsina Y el mar"]? (תשובה: אלפונסינה סטוריני [1892-1938], מהמשוררות הארגנטינאיות החשובות ביותר ומחלוצות השירה הפמיניסטית. סיימה את חייה בהתאבדות בטביעה בים ועל כך השיר)
  17. מה משותף לסרטים: "רומא" [2018], "כוח משיכה [2013] ו"ואת אמא שלך גם" [2012]? (תשובה: כולם יצירות של הבמאי המקסיקני, אלפונסו קוארון)
  18. מה הוא הישוב היהודי הגבוה ביותר בארץ? (תשובה: הישוב נמרוד בצפון רמת הגולן המצוי בגובה 1110 מטרים מעל פני הים)
  19. מה הם מֵלִיָּה, סֵאוּטָה וְהָאִיִּים הַקָּנָרִיִּים? (תשובה: מובלעות ספרדיות הנמצאות לחופיה של מרוקו. השניים הראשונים לחופי הים התיכון והאחרונים באוקיאנוס האטלנטי)
  20. מה היא סדרת הספרים המוכרת ביותר שכתב הסופר הבריטי איאן פלמינג? (תשובה: סדרת ספרי הריגול "ג'יימס בונד")

המכה ה-21 (שאלה שאי אפשר לענות עליה)

איזה גוף ישראלי נקרא בראשיתו "אגודת הראשון לציון – יפו"? (תשובה: זהו שמה של אגודת ספורט שהוקמה בתל אביב בשנת 1906 וב-1910 שינתה את שמה למכבי תל-אביב)