תשובות לעשרים ש"ט – 03/04/2020

תשובות לעשרים שאלות טובות – מס' 44

  1. מלבד אולימפיאדת טוקיו 2020, שנדחתה בשל מגפת הקורונה, היו רק שתי אולימפיאדות שנדחו. מתי ובאילו נסיבות? (תשובה: ברלין 1916 נדחתה בשל מלחמת העולם הראשונה והלנסינקי 1940 נדחתה בשל מלחמת העולם השניה. זו של 1940 אמורה היתה להתקיים ביפן אך שנתיים לפניה ויתרו היפנים על האירוח בשל מלחמת סין-יפן)
  2. מה משותף לשירים: "מפנה מקום" [ברי סחרוף], "את שרה ברדיו" [רמי קליינשטין] ו"גידי" [שרון ליפשיץ]? (תשובה: כולם נכתבו על ידי דן תורן)
  3. באיזו מדינה נמצאת וושינגטון די. סי., בירת ארה"ב? (תשובה: וושינגטון משמשת כמחוז עצמאי שאינו כלול באף מדינה. היחיד מהסוג הזה בארה"ב)
  4. על מי כתב המשורר, אלכסנדר פן, את השיר וידוי ["אם יהיה זה שנית אל יהיה זה אחרת"]? (תשובה: על בת הזוג שלו, חנה רובינא, שחקנית, דמות מרכזית בהיסטוריה של התיאטרון בארץ וממייסדות "הבימה")
  5. על-פי המסורות היהודית והנוצרית, מה משותף לנפילת מצדה, הסעודה האחרונה והולדת יצחק [השני משלושת האבות]? (תשובה: ע"פ המסורת כולם התרחשו בט"ו בניסן, מועד יציאת מצריים וערב חג הפסח)
  6. מי היתה החבורה הראשונה שהנחתה את תוכנית הטלוויזיה המיתולוגית "זהו זה"? (תשובה: מוני מושונוב, שלמה בראבא ודליק ווליניץ)
  7. למי מיוחס הציטוט "הדבר היחיד שעלינו לפחד ממנו הוא הפחד עצמו" ובאיזה הקשר נאמר? (תשובה: צהו ציטוט מנאום ההכתרה של פרנקלין דלנו רוזוולט לנשיאות ארה"ב ב-1933, בו הבטיח לשקם את כלכלת המדינה מהשפל הגדול במהלך היסטורי שכונה "הניו דיל" – הרחבה תקציבית, תמיכה בתעשיה ובחקלאות, סיוע למובטלים ולרשויות המקומיות, יצירה ממשלתית של מקומות עבודה, וחקיקה המקדמת את האיגודים המקצועיים)
  8. מה משותף למדינות צ'כיה, שוודיה, איסלנד ודנמרק? (תשובה: בכולן שמו של המטבע הלאומי הוא "קורונה" [כתר])
  9. מה מקור שמו של סמינריון התנועה הקיבוצית – אפעל? (תשובה: אפעל היה הקיבוץ העירוני הראשון בארץ. הוקם ב-1946 ופעל 4 שנים. שמו הוא ראשי תיבות: אגודת פועלים עברית לאומית – תרגום שם הארגון היהודי האמריקאי שתרם את הכסף להקמתו)
  10. בעברית, מהו גֻּמָּץ? (תשובה: החלק הפנימי של מפרקי הברך והמרפק – האיבר שלתוכו מתעטשים ומשתעלים)
  11. מה זה סופר-פוזיציה? (תשובה: עיקרון בפיזיקת קוונטים שקובע כי חומר יכול להתקיים בכמה מצבים בעת ובעונה אחת)
  12. היכן ומתי התחוללה "מהפכת הקצינים החופשיים"? (תשובה: מהפכה צבאית שהתחוללה במצרים ב-1952 במסגרתה הודח המלך פארוק הראשון והמדינה הוכרזה כרפובליקה)
  13. לפני קום המדינה פעלו בירושלים שלושה מועדוני כדורגל מרכזיים. המוכרים מהם היו הפועל ירושלים ובית"ר ירושלים. מה שמו של המועדון השלישי? (תשובה: מכבי חשמונאי ירושלים. ממועדוני הכדורגל הראשונים בארץ ומהמובילים בה בשנות ה-20 וה-30. פעל עד שנת 1961. בשנת 1928 התקבלה ההתאחדות לכדורגל של א"י לפיפ"א, וברשומות של הארגון הבינלאומי נרשמה מכבי חשמונאי ירושלים כאלופה של אותה שנה על אף שרק שנתיים מאוחר יותר התחילה לפעול בארץ ליגה סדירה. זה היה ההישג הספורטיבי הגדול ביותר של המועדון)
  14. מה משותף לסופרים האמריקאיים: ג'יי. די. סלינג'ר [מחבר "התפסן בשדה השיפון"], ג'וזף הלר [מחבר "מלכוד 22"] ואייזיק אסימוב [סופר המד"ב המפורסם]? (תשובה: שלושתם יהודים)
  15. כמה עונות מוזכרות בשירו של אביב גפן, "עונות"? (תשובה: כל ארבע העונות. "את הגעת שלובה עם חורף", "כשנולד אני קראתי לו אביב", "והנה קיץ שכוב לו", "אז עם הסתיו חזרתי")
  16. מה זה ז'אדנוביזם? (תשובה: כינוי להכוונה תרבותית של המשטר כך שהאומנות והאמנים ישרתו את סדר היום שלו. הז'אדנוביזם נקרא כך על שם אנדריי ז'אדנוב, שהיה קומיסר התרבות בתקופת שלטון סטאלין בבריה"מ. מצא את מותו, כפי הנראה, מידיו נוטפות הדם של אותו משטר)
  17. היכן נמצא ים השלווה? (תשובה: על הירח. זהו מישור בזלת גדול הבולט בצבעו הכהה. עליו התקיימה הנחיתה המאויישת הראשונה, בשנת 1969, של החללית אפולו 11)
  18. איזו מילה עברית מתקבלת מהקלדת האותיות XCCV במקלדת אנגלית-עברית? (תשובה: סבבה)
  19. מי היה נשיא מצרים בזמן מלחמת ששת הימים? (תשובה: גמאל עבד אל נאצר. המדינאי הבולט ביותר שקרא לאיחוד פאן-ערבי. מוכר גם משירו של חיים חפר "נאצר מחכה לרבין" מהתקופה שקדמה למלחמה)
  20. באיזה שיר שכתב דן תורן מוזכר רמז למגפה? (תשובה: בבית האחרון בשיר, בך לא נוגע [מוכר בעיקר בביצוע של יהודית רביץ], כתב דן תורן "יש חיידק משוגע שפוגע חסר הבחנה")

המכה ה-21 (שאלה שאי אפשר לענות עליה)

מי היה ג'ון סנואו ההיסטורי [זה שאינו דמות גברית מיוסרת לעייפה ב"משחקי הכס"]? (תשובה: מאבות מדע האפידימיולוגיה. הציל את לונדון ממגפת הכולרה ב-1854. הגה לראשונה את התיאוריה שמחלות מגיעות מחלקיקים שמתרבים ולא מרעלים)