תשובות לעשרים ש"ט – 24/04/2020

תשובות לעשרים שאלות טובות – מס' 46

  1. באיזה הקשר היסטורי פעלה להקה ישראלית העונה לשם "תת-מקלע"? (תשובה: על אף שכך מקובל לחשוב ואף נקבע כך במהדורה האחרונה של עשרים שאלות טובות, הצ'יזבטרון [1948-1950] לא היתה הלהקה הצבאית הראשונה. לפלוגה א' של הפלמ"ח היתה להקה שנקראה "תת-מקלע". היא פעלה בשנים 1941-1942 ובין חבריה היו: המשורר חיים גורי, עוזי נרקיס [אלוף פיקוד המרכז במלחמת ששת הימים] ודיתה פרח [טייסת במחלקת הטיס של הפלמ"ח]. שירה המוכר ביותר היה "רשות הדיבור לחבר פרבלום")
  2. על מי כתבה רחל שפירא את השיר "פרח משוגע"? (תשובה: על הזמרת האמריקאית ג'ניס ג'ופלין)
  3. מה שם ספרו של צ'רלס דארווין אשר בו הוא ניסח את תורת האבולוציה? (תשובה: הספר, שיצא לאור בשנת 1859, נקרא "מוצא המינים" או בשמו המלא – "על מוצא המינים בדרך הברירה הטבעית, או השתמרותם של גזעים מועדפים במאבק לחיים")
  4. מה הם ראשי תיבות של נעמ"ת? (תשובה: "נשים עובדות ומתנדבות". תנועה פמיניסטית מיסודה של ההסתדרות הכללית. עד 1976 נקראה "מועצת הפועלות")
  5. מה שם הציפור שבתמונה? (תשובה: שרקרק)
  6. מה משותף למשפטים: "שנים רבות לאחר מכן, כשיעמוד הקולונל אאורליאנו בואנדיה מול כיתת היורים, ייזכר באותו ערב רחוק שלקח אותו אביו לראות קרח"; "היום מתה אמא. ואולי אתמול, אני לא יודע"; "יום אפריל צח וצונן. השעונים מצלצלים שלוש-עשרה"? (תשובה: שלושתם משפטי פתיחה לרומנים קלאסיים – מאה שנים של בדידות מאת גבריאל גרסיה מארקס, הזר מאת אלבר קאמי ו-1984 מאת ג'ורג' אורוול)
  7. מי היה הילד מס' 308 שנולד בעיר תל אביב? (תשובה: המשורר חיים גורי)
  8. איזה ארוע היסטורי כונה "הנאום הסודי"? (תשובה: נאומו של ניקיטה חרושצ'וב בפני ועידה סגורה של המפלגה הקומוניסטית בבריה"מ בפבר' 1956, בו פירט והוקיע את פשעי סטלין נגד עמו)
  9. מי הוא טראוויס ביקל? (תשובה: גיבור סרטו של מרטין סקורסזה, "נהג מונית" [1976])
  10. מה משותף לעיתונים הבינלאומיים בשפה הערבית "אל חייאת" ו"אל-שרק אל-אווסט"? (תשובה: שניהם בבעלות סעודית ויוצאים לאור בלונדון)
  11. באילו קבוצות כדורגל ישראליות שיחק שחקן הרכש הקרואטי ג'ובאני רוסו? (תשובה: הפועל באר שבע, הפועל חיפה, בית"ר ירושלים, מכבי חיפה ומכבי תל-אביב)
  12. מה הם: "היסטוריה קטנה של הצילום", "המטפיזיקה של הנעורים" ו"פרויקט הפאסאז'ים"? (תשובה: ספרים מאת וולטר בנימין)
  13. מה משותף ליצירות המוזיקליות: "רפסודיה בכחול", "אמריקאי בפריז" ו"פורגי ובס"? (תשובה: כולן הולחנו ע"י המלחין היהודי האמריקאי, ג'ורג' גרשווין)
  14. מי האיש בתמונה? (תשובה: גרשם שלום)
  15. אילו מדינות הנחיתו אסטרונאוטים על הירח וכמה בסך הכל הם היו? (תשובה: רק אסטרונאוטים אמריקאיים נחתו על הירח. 12 מהם צעדו עליו)
  16. מהו "גמביט"? (תשובה: סוג של מהלך פתיחה במשחק שח בו מקריבים כלי או כלים על מנת להשיג עמדה טובה יותר על הלוח)
  17. מי הוא: ריקרדו נפתלי רייס בסואלטו? (תשובה: זהו שמו האמיתי של המשורר הצ'יליאני, זוכה פרס נובל לספרות, מגדולי המשוררים במאה העשרים, המוכר בשם העט שלו – פאבלו נרודה)
  18. מי הם: דוידי, אילנה, הדס (הדסה), ניצה, גדי, מיכה, שאולי (קטנצ'יק) ורוני? (תשובה: אלו שמותיהם של האליפים: גיבורי סדרת הטלוויזיה המבוססת על ספרה של אסתר שטרייט וורצל, "אליפים")
  19. בשנת 1925, במדינת טנסי בארה"ב, התקיים הליך משפטי שכונה "משפט הקופים". במה הוא עסק? (תשובה: במשפט הועמד לדין מורה בבית ספר מקומי שלימד את תורת האבולוציה של דארווין בניגוד לחוק שפורסם שנה קודם לכן ואסר על כך. רק ב-1967 בוטל החוק על ידי בית המשפט העליון בארה"ב).
  20. מי הוא הולדן קולפילד? (תשובה: גיבור ספרו של ג'יי די סלינג'ר, "התפסן בשדה השיפון")

המכה ה-21 (שאלה שאי אפשר לענות עליה)

היכן בעולם נמצאת אנדרטה אשר נוצרה ע"י הפסל הישראלי דני קרוון ומכונה "מעברים" ולזכר מי היא הוקמה? (תשובה: בעיר הקטלונית פורטבואו בספרד, לחופי הים התיכון על גבול ספרד-צרפת, הקים הפסל הישראלי דני קרוון אנדרטה לזכרו של ההוגה היהודי וולטר בנימין, במקום בו התאבד לפני שנתפס ע"י הנאצים במהלך מנוסתו מהם. האנדרטה קיבלה את השם "מעברים" על שם ספרו של בנימין "פרויקט הפאסאז'ים")