תשובות לעשרים ש"ט – 22/05/2020

תשובות לעשרים שאלות טובות – מס' 48

  1. מי היא השרה לשוויון חברתי? (תשובה: מירב כהן ממפלגת כחול לבן)
  2. מי הכריז בקשר הצהל"י, לאחר פריצת צה"ל לעיר העתיקה במלחמת ששת הימים, את המשפט המפורסם "הר הבית בידינו"? (תשובה: מוטה גור, מפקד חטיבה 55, חטיבת מילואים של הצנחנים, אשר פרצה לעיר העתיקה ושחררה את ירושלים)
  3. מה היא "הפואמה הפדגוגית"? (תשובה: ספר מאת המחנך הרוסי אנטון סמיונוביץ' מקרנקו העוסק בהקמת כפר נוער. הוא יצא לאור בשנת 1935 והפך לאחד מהמניפסטים החינוכיים החשובים בעולם המערבי במאה העשרים ובעיקר בקרב מדינות ותנועות סוציאליסטיות)
  4. מי היה הלל עומר? (תשובה: המשורר המוכר בשם העט ע. הלל. בין שיריו המפורסמים לילדים: "מי יודע מדוע ולמה", "יוסי ילד שלי מוצלח", "מה עושים העצים")
  5. מה הם אמוניטים? (תשובה: מאובנים של חלזונות, רכיכות ושאר חסרי חוליות אשר חיו בקונכיות – חלקן ענקיות – עד לפני 66 מליון שנה. את שרידי המאובנים ניתן למצוא בדרום הארץ, בעיקר במכתש רמון ובצוקי תמנע)
  6. מה מכונה החרוט הדרומי [בספרדית: cono sur]? (תשובה: החלק הדרומי של יבשת אמריקה הדרומית הכולל את צ'ילה, ארגנטינה, אורוגוואי, פרגוואי וברזיל)
  7. מה משותף לאגם טאנה באתיופיה ולאגם ויקטוריה באוגנדה? (תשובה: אגם טאנה משמש מקור מים לנילוס הכחול ואגם ויקטוריה לנילוס הלבן, שניהם מזינים את נהר הנילוס)
  8. מה הם ראשי התבות בשמה של חברת הנשק הישראלית רפא"ל? (תשובה: הרשות לפיתוח אמצעי לחימה)
  9. בירתה של איזו מדינה נקראת קואלה לומפור? (תשובה: מלזיה)
  10. מה הם שמות שבעת השערים הפתוחים בחומות העיר העתיקה בירושלים? (תשובה: שכם, פרחים, חדש, אשפתות, אריות, ציון, יפו)
  11. השיר "חצבים פורחים" של להקת תסלם הוקלט בשנת 1983 כפרסומת לבנק לאומי, אך למילותיו משמעות נוספת. מה היא? (תשובה: השיר, שכתב יאיר ניצני, עוסק בעמדה הציבורית השנויה במחלוקת ביחס למלחמת לבנון. חצבים הוא כינוי צבאי לחללי צה"ל: "אם שולחת בניה על הארץ לשמור, חצבים פורחים וציפורים אין ספור")
  12. מי הדמות בתמונה שבקישור? (תשובה: דוד בן גוריון בגיל 32, במדי הגדודים העבריים)
  13. מה הוא גורם המתח הפוליטי הגואה בשנים האחרונות בין מצריים לאתיופיה, העלול להביא אותן לידי מלחמה בעתיד הקרוב? (תשובה: ממשלת אתיופיה מקימה סכר על נהר הנילוס הכחול המשמש מקור המים העיקרי לנילוס – עורק החיים של מצריים – ועלול לסכן אותו עד כדי ייבוש)
  14. מי היו הישראלים הראשונים שזכו במדליה אולימפית? באיזה ענף ספורט? מתי והיכן התקיימה אולימפיאדה זו? (תשובה: יעל ארד ואורן סמדג'ה זכו במדליות כסף וארד [בהתאמה] בתחרויות הג'ודו, באולימפיאדת ברצלונה 1992)
  15. איזה ספר מפורסם נפתח בתיאור 42 דורות של שושלת צאצאי אברהם אבינו? (תשובה: הברית החדשה)
  16. על פי ההנחה המקובלת במדע, מאיזה גובה מעל פני הים נהוג לזהות את הגבול בין כדור הארץ לחלל החיצון? (תשובה: 100 ק"מ. כל מה שמתחת לקו גובה זה נחשב אווירונאוטיקה ומעליו אסטרונאוטיקה. לשם השוואה, הירח, שהוא גרם השמיים הקרוב ביותר לכדור הארץ , נמצא במרחק ממוצע של כ-380,000 ק"מ מאיתנו)
  17. באיזה סיפור מפורסם של ש"י עגנון רומזת העלילה שאחת הגיבורות בה ערפדית? (תשובה: האדונית והרוכל)
  18. לאיזו מדינה שייך הדגל בקישור? (תשובה: לוב)
  19. מה משותף למשוררים חיים גורי וע. הלל? (תשובה: שניהם שירתו בפלמ"ח, בחטיבת הנגב)
  20. מה משותף לסרטים הישראליים: "הערת שוליים" [יוסף סידר, 2011], "האופה מברלין" [אופיר גרייזר, 2018], "ישמח חתני" [אמיל בן שמעון, 2016]? (תשובה: שלושתם סרטים שעיקר עלילתם מתרחשת בירושלים)

המכה ה-21 (שאלה שאי אפשר לענות עליה)

מה שמו העברי הרשמי של גשר עבדאללה אשר נבנה מעל נהר הירדן, בצפון ים המלח, ופוצץ במלחמת ששת הימים? (תשובה: גשר החוגים על שם תנועת החוגים, שמה הראשוני של תנועת המחנות העולים, אשר בוגריה הקימו את קיבוץ בית הערבה הסמוך לגשר)