תשובות לעשרים ש"ט – 26/06/20

תשובות לעשרים שאלות טובות – מס' 50

  1. באיזה רומן, מרכזי בתולדות הספרות, שמו של המספר הוא ישמעאל? (תשובה: מובי דיק מאת הרמן מלוויל)
  2. מי היה ג'ון ווילקס בות'? (תשובה: רוצחו של נשיא ארה"ב, אברהם לינקולן, בשנת 1865)
  3. מה היה מקצועו של אנטואן דה סנט אכזופרי, מחבר הספר "הנסיך הקטן"? (תשובה: טייס, כמו דמותו של המספר בספר "הנסיך הקטן". הוא שירת כטייס איסוף מודיעין בצבא צרפת בזמן מלחמת העולם השניה, גם לאחר הכיבוש הגרמני. מצא את מותו בטיסה צבאית, בקיץ 1944, ימים ספורים לפני שחרור פריז)
  4. מי הם וינסנט וגה וג'ולס וינפילד? (תשובה: אלו שמות דמויותיהם של צמד הרוצחים השכירים, גיבורי הסרט "ספרות זולה" [קוונטין טרנטינו, 1994], ששיחקו ג'ון טרבולטה וסמואל ל. ג'קסון)
  5. לאיזה משורר מרכזי בתולדות הספרות קובץ שירים העונה לשם "עלי עשב"? (תשובה: למשורר האמריקאי המשפיע, בן המאה ה-19, וולט ויטמן)
  6. בהיסטוריה של המאה העשרים, מה מכונה "דֵטַנְט"? (תשובה: תהליך הפשרת היחסים בין בריה"מ למערב אירופה וארה"ב שנמשך החל מסוף שנות ה-60 ועד התפרקות ברית המועצות בתחילת שנות ה-90)
  7. איזה פזמון עברי שהפך ללהיט מוכר עוסק בנפילת חומת ברלין, התפשטות מחלת האיידס בניו-יורק, רעידות אדמה בסן-פרנסיסקו והאינתיפאדה הראשונה? (תשובה: השיר "למה לי פוליטיקה עכשיו" של להקת משינה, מתוך האלבום "העמותה לחקר התמותה" משנת 1990)
  8. מה שמו של מועדון הכדורגל הבכיר במצרים, שזכה 40 פעמים באליפות הליגה? (תשובה: "אל-אהלי". זהו מועדון הכדורגל הבכיר גם באפריקה – זכה 8 פעמים בליגת האלופות האפריקאית ו-6 פעמים בסופר קאפ האפריקאי)
  9. מי היא אימלדה מרקוס ובמה התפרסמה? (תשובה: אימלדה רומולדז מרקוס היא פוליטיקאית פיליפינית ואשתו של הדיקטטור פרדיננד מרקוס. נחשבת למנהיגה אכזרית ומושחתת. לאחר נפילת שלטונם התגלה כי היתה לה חיבה לנעלי מעצבים והיא החזיקה בביתה אלפי זוגות נעליים שהפכו לסמל השחיתות של השלטון במדינה)
  10. מה הם "גוף ראשון רבים", "לוח חלק" ו"חשבון רדום"? (תשובה: ספרים מאת נתן שחם)
  11. מה שמה של מעבורת החלל בה נספה האסטרונאוט הישראלי אילן רמון? (תשובה: קולומביה)
  12. מי שני החברלך בתמונה שבקישור? (תשובה: יואל משה סלומון וזרח ברנט ["עם חרב באבנט"] ממיסדי המושבה הראשונה, פתח תקווה)
  13. מה היא המילה העברית לקומיקס? (תשובה: עֲלִילוֹן)
  14. בסרט האנימציה הקלאסי "פופאי המלח" [Popeye the sailor, אלזי סיגר, 1933] מה שמה של אהובתו של פופאי ומה שמו של אויבו המושבע? (תשובה: אהובתו של פופאי המלח היא "אוליב אויל" ואויבו מכונה "בלוטו", בחלק מהתרגומים לעברית הוא מכונה "ברוטוס")
  15. מה מקור המילה סטיגמה? (תשובה: ביוונית עתיקה סטיגמה היא סימן גופני המעיד על מעמד נמוך, כמו צריבה על גוף העבד. בנצרות סטיגמטה היא הכינוי לפצעי הצליבה בגופו של ישו)
  16. מה הן: יאמְסוֹקרוֹ, אנטננריבו, קיגאלי, יאונדה, אסמרה? (תשובה: ערי בירה באפריקה. יאמְסוֹקרוֹ – חוף השנהב; אנטננריבו – מדגסקר; קיגאלי – רואנדה; יאונדה – קמרון; אסמרה – אריתריאה)
  17. היכן נמצאות גִּבְעוֹת שֵׁיח' אַבְּרֵיק המוזכרות בשירו של אלכסנדר פן הנושא את שמן ["אדמה אדמתי"]? (תשובה: מדרום לקרית טבעון. על גבעות שיח אבריק הוא שיר שכתב ב-1941 המשורר אלכסנדר פן, לציון 3 שנים למותו של אלכסנדר זייד – ממייסדי כוח המגן העברי בארץ ישראל – באזור גִּבְעוֹת שֵׁיח' אַבְּרֵיק. השיר נכתב לקראת טקס הסרת הלוט מפסלו המפורסם של זייד הרוכב על סוסו)
  18. מה משותף לסופר איל מגד ולסופרת גיל הראבן? (תשובה: שניהם צאצאים לסופרים בכירים: אביו של איל – אהרון מגד; ואמא של גיל – שולמית הראבן)
  19. מה הקשר בין המשורר האמריקאי וולט ויטמן לבין רצח יצחק רבין? (תשובה: שירו המפורסם ביותר של ויטמן, "Oh captain my captain", שיר קינה לנשיא ארה"ב שנרצח אברהם לינקולן, תורגם לעברית ע"י נעמי שמר ["הו רב חובל"] והושר ע"י מיטל טרבלסי ביום השנה הראשון לרצח יצחק רבין ומאז מזוהה עם אירוע היסטורי זה)
  20. איזה ביצוע מוכר לשיר עברי מפורסם מתחיל כך [הפעילו את ההקלטה למטה]? (תשובה: "ימים לבנים" מאת לאה גולדברג בביצוע שלמה יידוב)

המכה ה-21 (שאלה שאי אפשר לענות עליה)

מי הוא סעיד אבו אל-נחס אל-מֻתַשאאִל? (תשובה: גיבור הספר "האופסימיסט" או בשמו המלא "הכרוניקה המופלאה של היעלמות סעיד אבו אל-נחס אל-מֻתַשאאִל", מאת הסופר הערבי-ישראלי, חתן פרס ישראל לספרות ערבית, אמיל חביבי. מקובל לראות בטקסט זה את הרומן הערבי המתורגם לעברית הנפוץ והמוכר ביותר בישראל)