תשובות לעשרים ש"ט – 30/10/2020

תשובות לעשרים שאלות טובות – מס' 55

  1. באיזו עיר מתרחשת עלילת הסיפור רומיאו ויוליה? (תשובה: בעיר ורונה באיטליה)
  2. מה הם: "צפנת", "בין סוף לבין סתיו" ו"ארצות הנשיה"? (תשובה: ספרי שירה מאת המשוררת תרצה אתר)
  3. מה משותף לשופטים אדמונד לוי, עודד מודריק וסביונה רוטלוי? (תשובה: שלושתם שימשו כשופטים במשפטו של יגאל עמיר)
  4. מי היו: אתוס, פורטוס ואראמיס? (תשובה: שלושת המוסקטרים, גיבורי ספרו של אלכסנדר דיומא האב, משנת 1844)
  5. מי היו: לייקה, בלקה וסטרלקה? (תשובה: כלבות ניסוי ששוגרו לחלל במסגרת תוכנית החלל הסובייטית. לייקה (1957), הייתה היונק הראשון שסבב סביב כדור הארץ ומתה בחלל. בלקה וסטרלקה (1960), שוגרו ונחתו בשלום ובכך סללו את הדרך לטיסות מאויישות)
  6. מה הם: "דרך הרוח", "מנזר השתקנים" ו"על האדמה הרעה הזאת"? (תשובה: סיפורים קצרים מאת עמוס עוז, אשר הופיעו בספרו הראשון, משנת 1965, "ארצות התן")
  7. איזה אירוע היסטורי התחולל בלונדון בשנת 1666? (תשובה: השריפה הגדולה של לונדון שכילתה כמעט את כל העיר. האסון הגדול בתולדותיה)
  8. במתמטיקה, מהו הערך המספרי [עד שלוש ספרות אחרי הנקודה העשרונית] של הקבוע "פאי" [היחס בין היקף המעגל לקוטרו]? (תשובה: 3.141)
  9. מאיזה שיר עברי לקוח המשפט "משאלות נפשי בחושך נרשמות עכשיו"? (תשובה: משירה של נעמי שמר, "על כל אלה" [על הדבש ועל העוקץ]: "מרשרש אילן ברוח, מרחוק נושר כוכב, משאלות נפשי בחושך נרשמות עכשיו")
  10. מה המשמעות המקורית של המושג בינג׳? (תשובה: התקף זלילה)
  11. מה היא המחווה המקובלת בתחרויות שחמט לכניעה? (תשובה: השכבת כלי המשחק של המלך על הלוח)
  12. על איזה ספר מבוסס הסרט "בופור" [יוסף סידר, 2007]? (תשובה: הסרט מבוסס על הספר "אם יש גן עדן" מאת רון לשם, שהשתתף גם בכתיבת התסריט לסרט)
  13. מה זה "Fabbrica Italiana automobili torino"? (תשובה: זהו שמה המלא של חברת ייצור הרכב FIAT)
  14. מה מקור הקריאה המפורסמת "אחד בשביל כולם, כולם בשביל אחד!"? (תשובה: זוהי סיסמתם של שלושת המוסקטרים, גיבורי ספרו של אלכסנדר דיומא האב)
  15. מדוע התפטר יצחק רבין מראשות הממשלה בשנת 1976? (תשובה: ממשלתו הראשונה של רבין אופיינה במתחים פנימיים רבים והאוירה הציבורית שלאחר מלחמת יום הכיפורים הקשתה על פעולתה. בעקבות טקס קבלת מטוסי F15 הראשונים בצה"ל, שנערך ממש עם כניסת השבת, הוגשה הצעת אי אמון בממשלה. שרי המפד"ל נמנעו מהתנגדות לה ורבין ראה בזאת הזדמנות לפטר אותם ולפרק את הממשלה לשם הקדמת הבחירות)
  16. מי הדמות בתמונה שבקישור? (תשובה: המשוררת דליה רביקוביץ')
  17. מתי התחולל המפץ הגדול? (תשובה: לפני כ-14 מליארד שנים)
  18. מה מכונה "פחיות המרק של קמפבל"? (תשובה: יצירה של אמן הפופ-ארט האמריקאי אנדי וורהול. ביצירה, משנת 1962, 32 תמונות זהות של פחיות מרק מסחריות)
  19. מי הוא צ'רלי עליו שרה קרולינה בשירה "צר לי צ'רלי"? (תשובה: הכוונה היא לקולנוען צ'רלי צ'פלין: "בעיניך ראיתי אותי בוכה באילמות משתקת, צוחקת בקול לעצמי כשאתה שוב מועד בשקט, יד ביד בשדרה הזוהרת, שוב נסמיק בשחור ולבן")
  20. מה הם "לה גאזטה" [La Gazzetta], "מארקה" [Marca] ו"ל'אקיפ" [L'Équipe]? (תשובה: עיתוני הספורט המרכזיים באירופה. איטלקי, ספרדי וצרפתי [בהתאמה])

המכה ה-21 (שאלה שאי אפשר לענות עליה)

מה הם ה"מוסקטרים" הנזכרים בשם הספר "שלושת המוסקטרים"? (תשובה: חיילי רגלים האוחזים ברובה מוסקט [גרסה מוקדמת של רובה קרבין]. היו נפוצים באירופה החל מהמאה ה-16)