תשובות לעשרים ש"ט – 11/12/2020

תשובות לעשרים שאלות טובות – מס' 58

  1. במה עסקה החלטת האו"ם 181? (תשובה: זוהי ההחלטה על סיום המנדט הבריטי בא"י, חלוקת הארץ והקמת מדינה יהודית, אשר התקבלה בכ"ט בנובמבר 1947)
  2. בתולדות עם ישראל, מי היתה אמא שלום? (תשובה: מהנשים היחידות בתלמוד המוזכרות בשמן. חייתה בדור השני לתנאים, בין חורבן בית שני [70 לספירה] עד מרד בר-כוכבא [132 לספירה]. אשת רבי אליעזר בן הורקנוס, אשר נחשבה ל"גדולה בתורה" על אף ההתנגדות החריפה של בעלה ללימוד נשים)
  3. מי האדם [בצעירותו] בתמונה שבקישור? (תשובה: הפילוסוף האהוב מרדכי מרטין בובר)
  4. בפסיכולוגיה, מהו עקרון פוליאנה? (תשובה: הנטיה של אנשים לזכור פרטים רבים יותר הקשורים בחוויות נעימות ופחות פרטים הקשורים בחוויות שליליות)
  5. בעברית, מה היא רַגֶּשֶׁת? (תשובה: אלרגיה)
  6. באילו שני שירים של להקת משינה מופיע המשפט "אין שמש גשם יש רק צל"? (תשובה: בשירים "אופטיקאי מדופלם" ו"היא התווכחה איתו שעות")
  7. מה משמעות השם שרגא? (תשובה: שרגא בארמית הוא נר או מנורה)
  8. מה הקשר בין להיטי שנות ה-80: "What a feeling" ו"Maniac"? (תשובה: שניהם הופיעו לראשונה בלהיט הקולנועי, פלשדנס [אדריאן לין, 1983] והיו מועמדים לאוסקר על השיר המקורי הטוב ביותר. השיר "What a feeling" אף זכה בפרס זה)
  9. מה הם חירם, חורב ויואב? (תשובה: מבצעים צבאיים מרכזיים במלחמת העצמאות. חירם – כיבוש מרכז הגליל העליון וחלק מהגליל התחתון; חורב – התקפה נרחבת על הכוחות המצריים בארץ וגירושם כמעט מכולה; יואב – פריצת הדרך אל הנגב המנותק וכיבוש באר שבע)
  10. מי טבע את הביטוי "And here are the all male nominees" ובאיזה הקשר? (תשובה: כך הציגה שחקנית הקולנוע נטלי פורטמן את רשימת המועמדים לפרס גלובוס הזהב לבימוי בשנת 2018, כמחאה על כך שועדת הפרס לא בחרה אף אשה להיות מועמדת לפרס, ובאופן כללי על כך שנשים במאיות לא זוכות בהכרה ובפרסים בהיקף ההולם את יצירותיהן)
  11. כיצד מכונה פחמן דו חמצני במצב מוצק? (תשובה: קרח יבש)
  12. מאיזה ספר עברי לקוח הציטוט: "לילות הירח בשממת החולות נסכו דמיונות ורגשות רבים גם בלבבות נוקשים […] אילולא לילות ירח, הרבה תוכניות התישבות ומפעלי תעשיה (אפילו בית החרושת הראשון בתל אביב, בית החרושת לחלבה) לא היו באים לעולם, אם ניטיב לחשוב, מחשבה בלתי משוחדת, ודאי שנבוא ליד סיכום כי פריחתה של הארץ חוללוה במידה מרובה לא ימות השמש היוקדים כי אם לילות הירח"? (תשובה: "עיר קטנה ואנשים בה מעט" מאת נחום גוטמן, המספר על ימיה הראשונים של העיר תל-אביב)
  13. מה הקשר בין הצייר והסופר נחום גוטמן ללהקת טיפקס? (תשובה: בשנת 1992 הוציאה טיפקס את אלבומה הראשון, "שביל קליפות הגרעינים", ששמו הוא פראפרזה על שם ספרו של נחום גוטמן, "שביל קליפות התפוזים" – רומן לילדים ולנוער על ימיה הראשונים של תל אביב)
  14. באיזה הקשר כתבה נעמי שמר ב-1986 את השיר "מה שלומך אחות"? (תשובה: השיר יועד לאסירת ציון אידה נודל, אשר הפכה לסמל בינלאומי לטרור הפוליטי של המשטר הסובייטי ומניעתו מיהודי ברית המועצות לעלות לישראל)
  15. מאיזה סרט קלאסי לקוחה התמונה בקישור? (תשובה: מסרטו של הבמאי היפני אקירה קורוסאווה, "שבעת הסמוראים" משנת 1954. הסרט נבחר שוב ושוב ברשימות שונות לאחד מהסרטים הטובים בהיסטוריה השל הקולנוע)
  16. מה משותף למילים שוקולד, אבוקדו וצ'ילי? (תשובה: מקורן של המילים בעמי הילידים של מרכז אמריקה. שלושתן מגיעות מהשפה נַהוּאָטְל שהיתה משותפת לקבוצות ילידים שונות אשר הרכיבו את האימפריה האצטקית ששלטה באזור מקסיקו במאות ה-15 וה-16)
  17. מה הוא הנהר הארוך בעולם? (תשובה: הנהר הארוך ביותר הוא הנילוס. אורכו 6,650 ק"מ)
  18. מה הקשר בין הולדן קולפילד לג'ון לנון? (תשובה: קולפילד הוא גיבור ספרו של ג'. ד. סלינג'ר, "התפסן בשדה השיפון". מארק צ'פמן, שרצח את ג'ון לנון – השבוע לפני 40 שנה – טען בחקירתו שהוא עשה זאת בעקבות קריאה בספרו של סלינג'ר)
  19. בתולדות עם ישראל, מי היתה ברוריה? (תשובה: תלמידת חכמים, מהיחידות בספרות חז"ל, בת הדור הרביעי לתנאים [לאחר מרד בר-כוכבא, 136 לספירה]. אגדות מאוחרות על דמותה שימשו למאבקים מגדריים על היחס לנשים "גדולות בתורה")
  20. איזה שיר, מלהיטי הרוק הפופולריים ביותר בשנות ה-70, נפתח כך? (תשובה: "Black Dog" של להקת הרוק הבריטית לד-זפלין)

המכה ה-21 (שאלה שאי אפשר לענות עליה)

איזה סיפור בעל אותו שם יש לסופרים דוד גרוסמן ואנטון צ'כוב? (תשובה: הסיפור "דו-קרב")