תשובות לעשרים ש"ט – 25/12/20

תשובות לעשרים ש"ט – מס' 59

  1. מה שם שירה של יהודית רביץ שמתחיל במילים "שקרים שקטים שקרים קטנים בתוך ליבנו ישנים, על פני חבצלות סגולות ושלל צמחי המים" (תשובה: "אהבה יומיומית" מאת תרצה אתר)
  2. מי הייתה האשה הראשונה שחצתה את האוקיאנוס האטלאנטי בטיסת יחיד? (תשובה: אמיליה ארהרט. הטיסה נערכה ב-1928 בין ניו-פאונדלנד [כיום במזרח קנדה] לוויילס בבריטניה, ונמשכה 20 שעות ו-40 דקות)
  3. על מה זכתה עדה יונת בפרס נובל לכימיה בשנת 2009? (תשובה: על תרומתה לחקר הבנת מבנה הריבוזום – המרכיב בתאי היצורים החיים שאחראי על יצור החלבונים בהם)
  4. מי הם נקטרמן רמאקרישנן ותומאס סטייץ? (תשובה: כימאים [אנגלי ואמריקאי], זוכי פרס נובל לכימיה בשנת 2009 במשותף עם עדה יונת)
  5. דני סנדרסון וגידי גוב היו חברים, שניהם, בשלוש להקות שונות. אילו הן? (תשובה: "כוורת", "גזוז" ו"דודה")
  6. באיזה הקשר נאמר הציטוט המפורסם המיוחס למנחם בגין, "יש שופטים בירושלים!"? (תשובה: ב-1979 פסק בג"צ, בעקבות עתירה של פלסטינים מהשומרון, שתפיסת אדמות לשם התיישבות אינה מהווה הפרה של החוק הבינלאומי. בהקשר זה אמר בגין בנאומו בכנסת, במהלך הדיון לאישור הסכם השלום עם מצרים, "ואם מישהו יאמר לי אי פעם שההתנחלות היהודית בארץ-ישראל היא בלתי-חוקית, יהיה אשר יהיה האומר, כך אשיב לו: יש שופטים בירושלים")
  7. מה הם אִיזוֹמֵרִים? (תשובה: חומרים המורכבים מאותם אטומים אך שונים באופן בו הם מסודרים בתוך המולקולה)
  8. על מה מדבר התלמוד הבבלי, במסכת שבת, באומרו: "אין העולם מתקיים אלא בשביל הבל ___ ___ ___ ___ ", ומוסיף: "אין מבטלין ___ ___ ___ ___ אפילו לבניין בית המקדש", וגם: "כל עיר שאין בה ___ ___ ___ ___ – מחריבין אותה"? (תשובה: "תינוקות של בית רבן" – הכוונה היא לתלמידי תורה שלומדים בחדר המסורתי אצל ה"מלמד" ביהדות מזרח אירופה או ה"מורי" ביהדות תימן)
  9. מה הם "כותאב", "מדרש" ו"כניס"? (תשובה: שמות שונים לתלמוד התורה המסורתי ["החדר"] בקרב יהדות תימן)
  10. איזה סרט מפורסם נפתח במשפט "I believe in America"? (תשובה: סרטו של פרנסיס פורד קופולה משנת 1972, "הסנדק" [חלק א'])
  11. הפתיח של איזו תוכנית טלויזיה ישראלית היה מבוסס על הפזמון בשירה של להקת גזוז "קפה בתחתית"? (תשובה: הפתיח לתוכנית המצלמה הנסתרת של יגאל שילון "פספוסים" ששודרה בערוץ 2 בין השנים 1994-2008)
  12. מי היה נשיאה השני של מדינת ישראל? (תשובה: יצחק בן צבי [1884-1963] חלוץ העליה השניה וממנהיגי תנועת העבודה הציונית)
  13. איזו פואמה מפורסמת של משורר יהודי חשוב מתחילה במילים: "חָלָב שָׁחֹר שֶׁל שַׁחַר אֲנַחְנוּ שׁוֹתִים עִם עֶרֶב שׁוֹתִים צָהֳרַיִם וָבֹקֶר שׁוֹתִים עִם לַיְלָה שׁוֹתִים וְשׁוֹתִים"? (תשובה: זוהי הפתיחה לפואמה "פוגת-מוות" מאת המשורר היהודי פאול צלאן [1920-1970], מהחשובים במשוררי אירופה במאה ה-20. פואמה זו היא יצירתו החשובה ביותר אשר תורגמה לשפות רבות ומייצגת את השירה האירופית הנעוצה בחוויית השואה)
  14. מהי אוֹרָטוֹרְיָה? (תשובה: יצירה מוזיקלית ארוכה, בעלת פרקים רבים, המספרת סיפור עלילתי. פירוש המילה הוא דרשה או הרצאה. בניגוד לאופרה, האורטוריה אינה מציגה את העלילה ואין בה דו שיח בין דמויות אלא היא מספרת עליה)
  15. בעברית, מה היא "אִבְקָה"? (תשובה: אִבְקָה היא חור לרכיסת כפתור [למשל, בחולצה])
  16. בעברית, מה הוא "תּוֹבָר"? (תשובה: תּוֹבָר הוא לולאה להשחלת חגורה. למשל, במכנסיים)
  17. עלילתו של איזה סרט מתרחשת בערב חג המולד ב"בנין נַאקָטוֹמִי"? (תשובה: "מת לחיות" [Die hard], סרטו של ג'ון מקטירנון בכיכובו של ברוס ויליס משנת 1988)
  18. מה הקשר בין סנטה קלאוס לנילס הולגרסון? (תשובה: ע"פ המסורת הנוצרית סנטה קלאוס מגיע מחבל לפלנד בצפון אירופה ובספרה של סלמה לגרלף, "מסע הפלאים של נילס הולגרסון" היעד של נדודי האווזים הוא אותה לפלנד)
  19. מאיחוד של אלו שתי מפלגות הוקמה בשנת 1930 מפלגת מפא"י? (תשובה: מפא"י הוקמה מאיחודן של "הפועל הצעיר" ו"אחדות העבודה". הראשונה היתה מפלגה ציונית-סוציאליסטית, שהבולטים בשורותיה היו יוסף שפרינצק ואליעזר יפה. השניה, מפלגה עוד יותר ציונית-סוציאליסטית, שמנהיגיה היו דוד בן גוריון וברל כצנלסון)
  20. מתי הומצא החיסון הראשון שיוצר באופן המוני ולאיזו מחלה? (תשובה: אדוארד ג'נר, רופא בריטי, פיתח חיסון לאבעבועות שחורות בסוף המאה 18. החיסון התבסס על הדבקה מכוונת באבעבועות בקר, מחלה קלה שחולפת מאליה המייצרת בגוף נוגדנים לאבעבועות שחורות. המילה הלטינית לפרה היא Vacca ועל שם החיסון של ג'נר נובעת ממנה המילה האנגלית לחיסון: Vaccine)

המכה ה-21 (שאלה שאי אפשר לענות עליה)

השבוע לפני 78 שנים ביצעה המחתרת היהודית בקרקוב את ההתקפה על קפה ציגנריה וחיסלה כמה עשרות חיילים וקצינים נאצים. מה משמעות המילה "ציגנריה"? (תשובה: משמעות המילה ציגנריה דומה למשמעות של המילה בוהמה. היא מגיעה מהמילה ציגן, שפירושה צועני במספר שפות מזרח אירופיות. עד העת המודרנית נהוג היה לחשוב שמקור הצוענים בבוהמיה שהיום נמצאת ברפובליקה הצ'כית, וכך המילה בוהמי נעשתה שם לדימוי הרומנטי של אמן חסר כל)