תשובות לעשרים ש"ט – 08/01/21

תשובות לעשרים שאלות טובות – מס' 60

  1. באיזה שיר עברי נותנים ענפי העץ את בתם לדמות שנושאת את שם השיר? (תשובה: בשירו של מאיר אריאל, ארול – "כל פעם שבחצר היו שומעים מכה ידעו שארול שוב נפל מעץ התות, ענפיו נתנו לו את בתם דממה רכה והוא היה תופס איתה מין שוטטות")
  2. מה משותף לסרטים "ארבע חתונות ולוויה אחת" [מייק ניאול 1994], "על תבונה ורגישות" [אנג לי, 1995] ו"נוטינג היל" [רוג'ר מיצ'ל, 1999]? (תשובה: בכולם מככב השחקן הבריטי יו גרנט)
  3. מה משותף למחזה של חנוך לוין "חפץ" ולספרו של י. ח. ברנר, "שכול וכישלון"? (תשובה: בשניהם שמה של הדמות הראשית הוא "חפץ")
  4. מה שמו של גיבור הסרט והאלבום של להקת פינק פלויד, "החומה"? (תשובה: שם הגיבור אשר מהלך חייו מתואר בסרט ובאלבום הוא פינק)
  5. בספרה של לאה גולדברג, "ניסים ונפלאות", מה הם הניסים והנפלאות? (תשובה: ניסים הוא שמו של ילד, גיבור הספר, ונפלאות הוא שמו של הקוף שלו)
  6. היכן נמצא הים הקאריבי? (תשובה: הים הקאריבי נמצא בחלק המערבי של האוקיאנוס האטלנטי, בין דרום לצפון אמריקה, לחופי ונצאולה, ניקרגואה, קובה, מקסיקו ומדינות נוספות במרכז אמריקה)
  7. איזה שיר עברי מתחיל בחיקוי של שמעון פרס? (תשובה: "ואתם רוקדים" של דורי בן זאב, מתוך אלבומו "לימונדה" משנת 1977. השיר חודש ב-1992 ע"י להקת פורטרט ללא החיקוי)
  8. מה נחקר בשדה המדעי המכונה "אתולוגיה"? (תשובה: אתולוגיה היא חקר התנהגות בעלי חיים)
  9. מה מקור שמו העברי של כוכב הלכת שבתאי? (תשובה: בלועזית שמו של הכוכב הוא Saturn. מכיוון שבעת העתיקה הוא נספר כשביעי במערכת השמש (כולל הירח), נקרא היום השביעי על שמו, Saturday, ובעברית שבת ומכאן שמו העברי של הכוכב – "שבתאי")
  10. מי הם צזאר, גולדמן וישראל? (תשובה: גיבורי ספרו של יעקב שבתאי, "זכרון דברים")
  11. מה מקור שמה של ריצת המרתון? (תשובה: השם לקוח מאגדה יוונית אודות שליח שרץ מהעיר מרתון לאתונה לבשר על ניצחון היוונים על הפרסים בקרב מרתון בשנת 460 לפנה"ס. באולימפיאדת אתונה ב-1896 נבחרה הדרך בין שתי הערים, באורך 40 ק"מ, לשמש כמסלול המרתון האולימפי הראשון)
  12. באיזה ספר ילדים נכדו של נשיא ארה"ב, העונה לשם וויליאם, מציל חבורה של 11 ילדים שסירתם נסחפה לאי בלב האוקיאנוס? (תשובה: "אי הילדים" מאת מירה לובה)
  13. מי האיש בתמונה שבקישור? (תשובה: ההוגה הצרפתי מישל פוקו [1926-1984])
  14. מה היא יצירתו המפורסמת ביותר של הסופר האנגלי, בן המאה ה-17, דניאל דפו? (תשובה: רובינזון קרוזו)
  15. מה הקשר בין הפזמונאית הישראלית נעמי שמר לשחקנית האמריקאית רנה זלווגר ["יומנה של ברידג'יט ג'ונס"]? (תשובה: בנה של נעמי שמר, המוזיקאי אריאל הורוביץ, כתב והקליט את השיר המפורסם "רנה" אודות השחקנית)
  16. מה משותף לשחקני הכדורגל: לואיס סוארס, רונאלדיניו, סמואל אטו, ניימאר ופטריק קלויברט? (תשובה: כולם שימשו בתפקיד חלוץ במועדון הכדורגל ברצלונה)
  17. מה הם "אשה שבורה", "המין השני", "זכרונותיה של נערה מחונכת"? (תשובה: ספרים של הפילוסופית הפמיניסטית והסופרת הצרפתיה, סימון דה בובואר)
  18. מה יוצא דופן ומדוע, מבין: אפרסק, משמש, תאנה, שסק? (תשובה: התאנה. כל השאר מוגדרים פירות ואילו התאנה היא "פגה" – תפרחת פנימית המבודדת במבנה סגור דמוי כד. כך מוזכר בשירו של נתן יונתן, הרדופים: "תאנה חנטה פגיה, והנשר היגע – אל קינו חזר בחושך מדרכי האלוהים")
  19. מה הקשר בין עיתון המפלגה הקומוניסטית של בריה"מ לבין מפלגת העבודה? (תשובה: פירוש שמו של העיתון "פראבדה" הוא "אמת", ואלו גם האותיות הרשומות על פתקי ההצבעה של המפלגה)
  20. מאיזה סרט עברי לקוח פס-הקול בקטע הבא? (תשובה: מסרטו של דרור שאול, "אדמה משוגעת" [2006])

המכה ה-21 (שאלה שאי אפשר לענות עליה)

מה הוא הרקע ההיסטורי לסרט "האלמו" [ג'ון ויין, 1960]? (תשובה: הסרט מספר על הקרב במצודת האלמו בטקסס במרץ 1836, בין חיילים מצבא רפובליקת טקסס לבין חיילי הדיקטטור המקסיקני סנטה אנה, אשר ממנו הם תבעו את עצמאותם. רק כעשור מאוחר יותר תסופח טקסס לארה"ב. מורשת "הקרב על האלמו" נותרה עד היום סמל אמריקאי לאומי לעמידת גבורה)