תשובות לעשרים ש"ט – 19/02/2021

תשובות לעשרים שאלות טובות – מס' 63

  1. מצפה רמון הוא הישוב העירוני הדרומי ביותר בארץ שזוכה למופע של שלג מדי כמה חורפים. מה הוא הישוב העירוני השני הדרומי ביותר שזוכה לעתים לשלג? (תשובה: העיר ערד, הממוקמת על רכס כידוד בגבול מדבר יהודה, בגובה 600 מטר)
  2. מי הם: דאפי, אסיה, נעים, אדם וגבריאל? (תשובה: גיבורי ספרו של א. ב. יהושוע, "המאהב")
  3. מה הם "חיי נישואים", "בבית המרפא" ו"נוכח הים"? (תשובה: רומנים מאת הסופר דוד פוגל)
  4. באיזה שיר עברי נשמע "קול נקישה לחה"? (תשובה: בשירו של דוד פוגל, בלילות הסתיו – "בלילות הסתיו נופל ביערים עלה לא נראה ושוכב דומם לארץ. בנחלים יקפוץ הדג אל המים והד נקישה לחה יעל באופל")
  5. מה משותף לשחקניות הקולנוע האמריקאיות: איימי שומר, מילה קוניס, אליסיה סילברסטון, לינה דנהאם, ליסה קודרו וסקרלט ג'והנסון? (תשובה: כולן יהודיות)
  6. על איזה עץ מסופר במשל יותם? (תשובה: אטד)
  7. מי הם בני משפחת קירין: ג'וליאן, דיק, ג'ורג'יאנה [המכונה ג'ורג'], אן, וכלבם טימי? (תשובה: גיבורי סדרת ספרי "החמישיה הסודית" מאת הסופרת הבריטית אניד בלייטון)
  8. איזה שיר בוצע ע"י אלביס פרסלי [1972] , ווילי נלסון [1982] והפט שופ בויז [1987]? (תשובה: You are always on my mind)
  9. מי היו הקרולינגים? (שושלת מלוכה פרנקית אשר שלטה במרכז ומערב אירופה, בעיקר בשטחי צרפת וגרמניה של היום, בין המאות השמינית והעשירית. הבולט במלכיה היה קרל הגדול שהוכתר בשנת 800 לקיסר האימפריה הרומית הקדושה)
  10. מהו הרקע ההיסטורי לעלילת הסרט "בלוז לחופש הגדול"? (תשובה: עלילת הסרט מתרחשת בשנת 1970, בזמן מלחמת ההתשה)
  11. מה הם "יללה", "קדיש" ו"המפנה"? (תשובה: ספרי שירה מאת משורר הביט היהודי-אמריקאי, אלן גינזברג)
  12. מה משותף למירב מיכאלי, המלכה ויקטוריה ויואל מרשק? (תשובה: שלושתם לובשים רק בגדים שחורים)
  13. מה משותף לסופרים האמריקאים ג'וזף הלר ["מלכוד 22"], אייזיק אסימוב ["אני, רובוט"], סול בלו ["תפוס את היום"] וארוויון יאלום ["כשניטשה בכה"]? (תשובה: כולם יהודים)
  14. לאיזו מדינה אפריקנית עיר בירה בשם מפוטו? (תשובה: מפוטו היא עיר הבירה של מוזמביק, מדינה בדרום מזרח אפריקה, לחופי האוקיאנוס ההודי)
  15. לאיזו מדינה אפריקנית שייך הדגל בקישור? (תשובה: ניגריה)
  16. בגוף האדם, מה תפקידן של טסיות הדם? (תשובה: להביא לקרישת הדם במקרה של פציעה ובכך למנוע אבדן דם)
  17. מי הדמות בתמונה שבקישור? (תשובה: הרברט מרכוזה, הפילוסוף והסוציולוג היהודי גרמני, מרקסיסט איש אסכולת פרנקפורט וההוגה המרכזי שקשור במרידות הסטודנטים באירופה בסוף שנות השישים)
  18. מה משותף לאלבומו של לאונרד כהן "New Skin for the Old Ceremony", לסרטו של ערן ריקליס "צומת וולקן" ולספרו של א. ב. יהושוע "המאהב"? (תשובה: בשלושתם הרקע לעלילתם או ליצירתם הוא מלחמת יום הכיפורים)
  19. מאיזה סרט לקוח שירה של עפרה חזה "שיר הפרחה"? (תשובה: מהסרט שלאגר [אסי דיין, 1979] בו גם שיחקה עופרה חזה)
  20. מה משותף לערים ערד, דימונה, ירושלים ובאר-שבע? (תשובה: אלו הערים עם שטחי השיפוט הגדולים בישראל)

המכה ה-21 (שאלה שאי אפשר לענות עליה)

מה שמו העברי הרשמי של גשר עבדאללה אשר נבנה מעל נהר הירדן, בצפון ים המלח, ופוצץ במלחמת ששת הימים? (תשובה: "גשר חוגים" על שם תנועת החוגים, שמה הראשוני של תנועת המחנות העולים, אשר בוגריה הקימו את קיבוץ בית הערבה הסמוך לגשר)