תשובות לעשרים ש"ט – 19/03/2021

תשובות לעשרים שאלות טובות – מס' 65

  1. מה פירוש המלה שחת בביטוי "שד משחת"? (תשובה: בלשון המקרא זהו שאול התחתיות בו שוכנים המתים)
  2. מה הם "הר הקסמים", "בית בודנברוק" ו"דוקטור פאוסטוס"? (תשובה: יצירותיו המרכזיות של הסופר הגרמני תומאס מאן ושל הספרות הגרמנית במאה ה-20 בכלל)
  3. מי הוא המוזיקאי העברי המפורסם ששמו הפרטי המקורי היה הנריק? (תשובה: צביקה פיק. נולד ב-1949 בפולין וקיבל מהוריו את השם הנריק פיק)
  4. מאיזה סרט לקוח הציטוט המפורסם "אני אוהב את ריח הנפלם בבוקר"? (תשובה: מסרטו של פרנסיס פורד קופולה משנת 1979, אפוקליפסה עכשיו: "אני אוהב את ריח הנפלם בבוקר. אתה יודע, פעם הפצצנו גבעה במשך 12 שעות. כשהכול נגמר, עליתי למעלה. לא מצאנו אף אחד מהם. אפילו לא גופה צהובה מסריחה אחת. הריח, אתה מכיר את הריח של הנפט, כל הגבעה. מריח כמו… ניצחון"
  5. מה משותף ללהקות: "בצל ירוק", "שלישיית גשר הירקון" ו"החלונות הגבוהים"? (תשובה: בכולן לקח חלק אריק איינשטיין)
  6. מי היא הדמות בתמונה שבקישור? (תשובה: המשוררת דליה רביקוביץ')
  7. מי הוא צ'רלס פוסטר קיין? (תשובה: דמות קולנועית אשר נמצאת במרכז עלילת הסרט הנושא את שמה, "האזרח קיין" – סרטו של אורסון וולס משנת 1941, הנחשב לאחד הסרטים החשובים בתולדות הקולנוע)
  8. באיזה רומן ספרותי שמו של הגיבור הוא יוזף ק'? (תשובה: יוזף ק' הוא גיבור עלילת ספרו של פרנץ קפקא "המשפט")
  9. מה היא "תהום מריאנה" [מוכר גם כ"שקע מריאנה"]? (תשובה: שקע ימי במערב האוקיאנוס השקט, עומקו למעלה מ-11 ק"מ והוא המקום הנמוך ביותר על פני כדור הארץ)
  10. מה היא בתיסקף [באנגלית Bathyscaphe]? (תשובה: צוללת קטנה המיועדת לצלילות מאוישות למקומות עמוקים במיוחד)
  11. מה הקשר בין נשיא ארה"ב לשעבר רונלד רייגן לבין סרט האימה הקלאסי "מגרש השדים" [וויליאם פרידקין, 1973]? (תשובה: רייגן הוא גם שמה של הנערה אשר ממנה מנסים לחלץ לאורך הסרט את רוחו של השטן שהשתלט עליה. בכך מהווה הסרט, שפרץ את הדרך לקולנוע אימה איכותי, גם תחזית אימה פוליטית 🙂 )
  12. איזה רומן עברי מתחיל במילים: "מששב מנחמקה עם ערב מהשדה, מצא את חנקה שוכבת על הספה מכורבלת, ומקופלת בתוך עצמה ותשובתה לברכת השלום שלו העייפה היתה, שלא כרגיל אצלה, עמומה, טעונת כובד" (תשובה: מעגלות מאת דוד מלץ)
  13. מי היה תומאס אדוארד לורנס? (תשובה: איש צבא בריטי, בעל תפקיד מכריע בכיבוש המזרח התיכון מידי העותמאנים במלחמת העולם הראשונה. מוכר בכינויו, ומהסרט שנעשה אודותיו, "לורנס איש ערב")
  14. בעברית, מה הפירוש המילולי של המילה נימה ["עומדים בשמש לא ניד, לא זיע, מחכים נימה וחצי מהצל …" (בצהרי יום, מאיר אריאל)]? (תשובה: נימה היא שערה או חוט דק. פירוש נוסף למילה הוא טון דיבור ["נימה מאיימת" וכו'])
  15. מה משותף לסרטים: "סאלח שבתי", "ארבינקא", ו"כנר על הגג"? (תשובה: בכולם מגלם חיים טופול את הדמות הראשית)
  16. מאיזה שיר עברי מוכר לקוח הציטוט: "בחדרי העולם הגדולים, הריקים, / גם צחוקך יבהל מעצמו"? (תשובה: משירו של נתן אלתרמן, "את הלילה שלך מרגיעים". מוכר בעיקר בביצועו של יוסי בנאי)
  17. לאיזו מדינה עיר בירה בשם טֵגוּסִיגַלְפָּה ומטבע בשם לֵמְפִּירָה? (תשובה: הונדורס)
  18. בשירה העברית, מי מצית כוכבים חרש חרש? (תשובה: ליל הסתיו, בשיר הרעות מאת חיים גורי: "עַל הַנֶּגֶב יוֹרֵד לֵיל הַסְּתָו וּמַצִּית כּוֹכָבִים חֶרֶשׁ חֶרֶשׁ")
  19. מה מקור הביטוי "מסה קריטית"? (תשובה: בפיזיקה גרעינית מסה קריטית היא הכמות המינימלית של חומר בקיע [סוגים של אורניום או פלוטוניום] הדרושה לקיום תגובת שרשרת גרעינית)
  20. מאיזה שיר עברי הפתיחה שבקישור? (תשובה: מהשיר: "באביב את תשובי חזרה" [מילים ולחן: שארל אזנבור] בביצוע של להקת הנח"ל)

המכה ה-21 (שאלה שאי אפשר לענות עליה)

האולימפיאדה ה-33 צפויה להיערך בפריז בשנת 2024 והאולימפיאדה ה-34 בלוס אנג'לס ב-2028. מה משותף לשתי הערים המארחות? (תשובה: לשתיהן זו תהיה הפעם השלישית שהן מארחות את המשחקים האולימפיים)